SylabUZ

Generate PDF for this page

Terapia zajęciowa z osobami z niepełnosprawnością intelektualną - course description

General information
Course name Terapia zajęciowa z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
Course ID 05.6-WP-PSSM-MTZ3
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Regina Korzeniowska
  • mgr Agnieszka Fetzka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

  1. Poznanie przez studentów istoty, definicji, celów oraz klasyfikacji (rodzaje, metody i techniki) terapii zajęciowej wspierającej osoby z ograniczeniami w funkcjonowaniu.
  2. Nabycie przez studentów wiedzy na temat sposobów rozumienia i organizowania terapii zajęciowej w jednostkach należących do różnych systemów prawnych (służba zdrowia, pomoc społeczna, ekonomia społeczna).
  3. Ukształtowanie u studentów umiejętności organizacji różnych metod i technik terapii zajęciowej dostosowanych do indywidualnych potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności zagadnień dotyczących niepełnosprawności intelektualnej, podstaw dydaktyki specjalnej i metodyk szczegółowych), psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia, a także potrafi analizować zjawiska społeczne zachodzące w rodzinie i społeczeństwie. 

Scope

1. Wprowadzenie do terapii zajęciowej: pojęcie, definicja, cele  i funkcje w różnych systemach prawnych (służba zdrowia, pomoc społeczna i wspieranie rodziny, ekonomia społeczna). Rola terapii zajęciowej we wspieraniu funkcjonowania (poznawczego, emocjonalnego i społecznego) osób z ograniczeniami psychospołecznego rozwoju. Klasyfikacje terapii zajęciowej: rodzaje (ergoterapia, socjoterapia, arteterapia), metody i techniki. Podstawy prawne i kwalifikacje terapeuty zajęciowego. Etyka zawodu.

2. Zasady organizowania terapii zajęciowej i dostosowywania środowiska terapeutycznego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

  • w placówkach dziennego pobytu (środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, dzienne domy senior+, placówki dziennego pobytu, placówki wsparcia dziennego),
  • w placówkach całodobowego pobytu (domy pomocy społecznej, mieszkania chronione),
  • w placówkach służby zdrowia  (szpitale, sanatoria, hospicja),
  • w formie klubów, świetlic, kół zainteresowań - przy fundacjach i stowarzyszeniach, placówkach oświaty i kultury.

Urządzenia i narzędzia stosowane w celu kompensowania deficytów uczestników terapii zajęciowej. 

3. Etapy procesu diagnozy funkcjonalnej i aktywizacji osób z niepełnosprawnością - uczestników terapii zajęciowej. Planowanie terapii zajęciowej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Plan pracy indywidualnej i grupowej. Dokumentacja prowadzona przez terapeutę zajęciowego.

4. Metodyka prowadzenia treningu umiejętności społecznych, w zakresie umiejętności interpersonalnych i samodzielności w czynnościach życia codziennego. Kształtowanie motywacji uczestnika do akceptowanych przez otoczenie zachowań oraz nawyków celowej aktywności.

5. Metodyka prowadzenia zajęć z wybranych metod i technik w zakresie ergoterapii i arteterapii, ich dobór do indywidualnych potrzeb i możliwości uczestnika.

6. Problematyka relacji terapeuta - uczestnik: komunikacja, motywowanie do aktywności,  Współpraca z rodziną i osobami oraz instytucjami z otoczenia społecznego uczestnika terapii zajęciowej.

7. Warsztaty umiejętności pracy z podopiecznym w przestrzeni cyfrowej.

Teaching methods

Analiza tekstu z dyskusją, burza mózgów, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metoda działań praktycznych - projekt, gry symulacyjne, metody aktywizujące.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatorium kończy się zaliczeniem z oceną, która stanowi ocenę końcową za przedmiot.

Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:

  • indywidualną aktywność podczas zajęć,
  • przygotowanie i prezentację projektu (opis, konspekt i przeprowadzenie przykładowych zajęć z wykorzystaniem technik i metod terapii zajęciowej- praca indywidualna); kryteria oceny projektu od 2 do 5 za:  a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zajęć d) środki edukacyjne,
  • kolokwium z treści konwersatorium; kryteria oceny za kolokwium: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS: (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Recommended reading

  1. Janus E., Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2016. 
  2. Kozaczuk L., Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej, Warszawa 1995. 
  3. Lewandowska M., Organizowanie pracy w pracowni terapii zajęciowej, Radom 2007.
  4. Misztal M., Warsztaty terapii zajęciowej; prawo i praktyka, Ostrołęka, 2005.  
  5. Janus E., Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2018

Further reading

  1. British Journal of Occupational Therapy, 2018-2022
  2. Konieczna E., J., Arteterapia w teorii i praktyce. Impuls, Kraków 2003
  3. Kozaczuk L., Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej, Warszawa 1995. 
  4. Milanowska K., Techniki pracy w terapii zajęciowej, Warszawa 1982. 
  5. Terapia przez sztukę, czasopismo SAP Kajros.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 09-04-2024 11:42)