SylabUZ
Course name | Terapia zajęciowa z osobami starszymi, z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-MTZ3 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 10 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności zagadnień dotyczących starości, chorób przewlekłych i niepełnosprawności ruchowej, podstaw dydaktyki specjalnej i metodyk szczegółowych), psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia oraz potrafi analizować zjawiska społeczne zachodzące w rodzinie i społeczeństwie.
1. Wprowadzenie do terapii zajęciowej: pojęcie, definicja, cele i funkcje w różnych systemach prawnych (służba zdrowia, pomoc społeczna i wspieranie rodziny, ekonomia społeczna). Rola terapii zajęciowej we wspieraniu funkcjonowania (poznawczego, emocjonalnego i społecznego) osób z ograniczeniami psychospołecznego rozwoju. Klasyfikacje terapii zajęciowej: rodzaje (ergoterapia, socjoterapia, arteterapia), metody i techniki. Podstawy prawne i kwalifikacje terapeuty zajęciowego. Etyka zawodu.
2. Zasady organizowania terapii zajęciowej i dostosowywania środowiska terapeutycznego dla osób starszych, z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową:
Urządzenia i narzędzia stosowane w celu kompensowania deficytów uczestników terapii zajęciowej.
3. Etapy procesu diagnozy funkcjonalnej i aktywizacji osób z niepełnosprawnością - uczestników terapii zajęciowej. Planowanie terapii zajęciowej z osobami starszymi i dorosłymi osobami z niepełnosprawnością ruchową i chorobami przewlekłymi. Plan pracy indywidualnej i grupowej. Dokumentacja prowadzona przez terapeutę zajęciowego.
4. Metodyka prowadzenia treningu umiejętności społecznych, w zakresie umiejętności interpersonalnych i samodzielności w czynnościach życia codziennego. Kształtowanie motywacji uczestnika do akceptowanych przez otoczenie zachowań oraz kształtowanie nawyków celowej aktywności.
5. Metodyka prowadzenia zajęć z wybranych metod i technik w zakresie ergoterapii i arteterapii, ich dobór do indywidualnych potrzeb i możliwości klienta.
6. Problematyka relacji terapeuta - uczestnik: komunikacja, motywowanie do aktywności, Współpraca z rodziną i osobami oraz instytucjami z otoczenia społecznego uczestnika terapii zajęciowej.
7. Warsztaty umiejętności pracy z podopiecznym w przestrzeni cyfrowej.
Analiza tekstu z dyskusją, burza mózgów, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metoda działań praktycznych - projekt, gry symulacyjne, metody aktywizujące.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Konwersatorium kończy się zaliczeniem z oceną, która stanowi ocenę końcową za przedmiot.
Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.
Modified by mgr Agnieszka Fetzka (last modification: 08-04-2024 17:23)