poznanie przez studenta organizacji placówki przedszkolnej lub szkolnej, w której z edukacji korzystają dzieci/uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także zapoznanie się z obowiązującą w placówce dokumentacją, zgodną z wymaganiami prawa oświatowego,
opanowanie umiejętności organizowania kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
opanowanie umiejętności projektowania i realizowania zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym zajęć rewalidacji indywidualnej, oraz dokumentowania tych działań; istotne jest uwrażliwienie studenta na konieczność indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych oraz etycznego zachowania się w stosunku do wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodziców.
Wymagania wstępne
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii, zdobytą na przedmiotach: "Psychologia ogólna" oraz "Wprowadzenie do pedagogiki".
Zakres tematyczny
Tematyka praktyk:
W trakcie praktyki pedagogicznej, realizowanej w dowolnej placówce przedszkolnej lub szkolnej, w której z edukacji korzystają dzieci/uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na dowolnym etapie edukacyjnym, z wyjątkiem placówek specjalnych, student odbywa 30 godzin praktyki pod nadzorem jednego nauczyciela, pełniącego rolę opiekuna praktyki. Opiekunem praktyki może być nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, który w ramach awansu zawodowego osiągnął co najmniej stopień nauczyciela mianowanego.
Student w pierwszym tygodniu praktyki powinien przejść szkolenie instruktażowe BHP na terenie placówki, w której realizuje praktykę pedagogiczną. W dalszej kolejności student zapoznaje się ze strukturą przedszkola/szkoły oraz zadaniami dotyczącymi organizacji edukacji dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z zakresem czynności pracowników. Student powinien zapoznać się z obowiązującą w przedszkolu/szkole dokumentacją (statut, regulamin Rady Rodziców, regulamin Rady Pedagogicznej, roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej itp., system oceniania), a także z dokumentacją nauczyciela-wychowawcy (podstawa programowa, dziennik zajęć, plan pracy wychowawczo-dydaktycznej, IPET, klasowy program wychowawczy, plan współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym) oraz zasadami jej prowadzenia.
Student w toku hospitacji różnych zajęć gromadzi materiał obserwacyjny na temat: a). organizowania procesu kształcenia, w tym doboru metod i form pracy, szczególnie metod aktywizujących, aranżacji przestrzeni i jej wyposażenia, organizacji pracy grupowej, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów oceniania wychowanków, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami; b). organizowania zajęć rewalidacyjnych, doboru metod i form pracy, wykorzystania środków dydaktycznych, w tym nowoczesnych technologii, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami.
Student współdziała z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzeniu zajęć edukacyjnych, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz podejmowaniu współpracy ze specjalistami zatrudnionymi w szkole, jak też z rodzicami, w następującym zakresie: sprawowanie opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnienie bezpieczeństwa, podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji, diagnozowanie dynamiki grupy oraz pozycji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupie, poznania wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (sytuacja społeczna, potrzeby, zdolności, dysfunkcje, zaburzenia), podejmowania (pod nadzorem opiekuna) prób prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych wobec grupy i konkretnych wychowanków (zajęcia integracyjne, profilaktyczne), sprawowania opieki nad wychowankami poza terenem szkoły lub przedszkola (spacery, zakupy itp.).
Student analizuje i interpretuje sytuacje pedagogiczne poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, ocenia własne kompetencje, ocenia przebieg prowadzonych zajęć, konsultuje się z opiekunem praktyki, omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studentów.
Metody kształcenia
praktyka: hospitacja zajęć, analiza dokonanych obserwacji wraz z opiekunem.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena praktyki:
Nauczyciel-opiekun praktyki wystawia studentowi opinię w formie oceny opisowej, którą podpisuje wraz z Dyrektorem placówki na specjalnym formularzu. Opinia powinna zawierać ocenę końcową (skala ocen: 2.0; 3.0; 3.5; 4.0; 4.5; 5.0).
Student zobowiązany jest prowadzić dziennik praktyk, którego integralną częścią jest aneks w postaci konspektów wszystkich współprowadzonych przez niego w roli asystenta zajęć. Po odbyciu praktyki student przedkłada dziennik praktyk nauczycielowi akademickiemu, pełniącemu funkcję organizatora praktyki z ramienia UZ.
Na dokumentację praktyki składa się:
egzemplarz „Porozumienia o organizacji zawodowych praktyk studenckich odbywanych na podstawie skierowania uczelni” z wymaganymi podpisami,
dziennik praktyk zawierający systematyczne opisy obserwowanych zajęć ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań nauczycieli wobec dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
wypełniony przez nauczyciela-opiekuna praktyki z ramienia szkoły i podpisany przez Dyrektora placówki formularz oceny końcowej.
Ocena końcowa:
Ocena końcową praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez koordynatora z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.
Frekwencja:
Każdy dzień nieobecności studenta na praktyce musi być udokumentowany. Nieobecność (nawet 1 dzień) na praktyce kwalifikuje studenta do powtórzenia całości lub części praktyki, w zależności od decyzji nauczyciela akademickiego z ramienia UZ.
Literatura podstawowa
Najnowsza literatura przedmiotu, z którą student zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.
Literatura uzupełniająca
Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży: prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Warszawa 2010.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 10-04-2024 09:02)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.