SylabUZ

Generate PDF for this page

Wprowadzenie do metodologii badań naukowych - course description

General information
Course name Wprowadzenie do metodologii badań naukowych
Course ID 05.9-WP-PSSM-WdMBN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z funkcjami nauki, cechami praktyki badawczej, charakterystykami poszczególnych paradygmatów w naukach społecznych, podstawowymi założeniami badań ilościowych i jakościowych. Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami metodologicznymi, specyfiką badań społecznych. Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych.

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej. 

Scope

Wykład

Wiedza potoczna, wiedza naukowa, nauka, metodologia nauk, metodologia pedagogiki, metodologia badań pedagogicznych.

Typy badań społecznych.

Nauki społeczne – specyfika i wyzwania. 

Pojęcia - prawo, teorie, pojęcia.

Wyjaśnianie i rozumienie jako procedury naukowe.

Paradygmat – pozytywistyczny i interpretatywny. 

Podstawowe pojęcia – badanie, proces badawczy, etapy procesu badawczego.

Pojęcia - metoda badawcza, technika badawcza, narzędzie badawcze.

Etyczne aspekty badań społecznych.

Laboratorium

Etapy procesu badawczego w paradygmacie badań ilościowych i jakościowych.

Analiza przykładów projektów w paradygmacie badań ilościowych i jakościowych.

Analiza propozycji tematów projektów badawczych w paradygmacie ilościowym jako zadań do zrealizowania przez uczestników zajęć.

Pojęcia - cele badawcze, problemy badawcze, hipotezy, zmienne, wskaźniki.

Formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników.  

 

Teaching methods

Wykład – wykład z prezentacją multimedialną

Laboratorium – praca z materiałem źródłowym praca w grupach, ćwiczenie praktycznych umiejętności formułowania przedmiotu badań, celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład

Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie ma formę testu z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru (20 pytań). Ocena z wykładów ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 11-12 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 13-14 punktów (65%-70%), ocena dobra - 15-16 punktów (75%-80%), ocena dobra plus - 17-18 punktów (85%-90%), ocena bardzo dobra - 19-20 punktów (95%-100%).

Laboratorium

Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach, przygotowanie materiału teoretycznego w grupach, zaliczenie kolokwium z praktycznego formułowania przedmioty badań, celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników. Każdy student powinien uzyskać minimum 55 punktów z możliwych 100 punktów do uzyskania – maksymalnie 20 punktów za przygotowanie materiału teoretycznego, maksymalnie 80 punktów za kolokwium praktyczne. Ocena z laboratorium ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 55-60 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 61-70 punktów (61%-70%), ocena dobra - 71-80 punktów (71%-80%), ocena dobra plus - 81-90 punktów (81%-90%), ocena bardzo dobra - 91-100 punktów (91%-100%).

Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie laboratorium i wykładu. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z wykładów (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.

Recommended reading

  1. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.
  2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  3. Żegnałek K.,, Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Warszawa 2008
  4. Pruzan P., Research Methodology. The Aims, Practices and Ethics of Science, New York 2016. 

Further reading

  1. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  2. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007.
  3. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  4. Karpiński J., Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Warszawa 2008.

Notes


Modified by dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (last modification: 10-04-2024 17:48)