SylabUZ
Course name | Wprowadzenie do metodologii badań naukowych |
Course ID | 05.9-WP-PSSM-WdMBN |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z funkcjami nauki, cechami praktyki badawczej, charakterystykami poszczególnych paradygmatów w naukach społecznych, podstawowymi założeniami badań ilościowych i jakościowych. Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami metodologicznymi, specyfiką badań społecznych. Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.
Wykład
Wiedza potoczna, wiedza naukowa, nauka, metodologia nauk, metodologia pedagogiki, metodologia badań pedagogicznych.
Typy badań społecznych.
Nauki społeczne – specyfika i wyzwania.
Pojęcia - prawo, teorie, pojęcia.
Wyjaśnianie i rozumienie jako procedury naukowe.
Paradygmat – pozytywistyczny i interpretatywny.
Podstawowe pojęcia – badanie, proces badawczy, etapy procesu badawczego.
Pojęcia - metoda badawcza, technika badawcza, narzędzie badawcze.
Etyczne aspekty badań społecznych.
Laboratorium
Etapy procesu badawczego w paradygmacie badań ilościowych i jakościowych.
Analiza przykładów projektów w paradygmacie badań ilościowych i jakościowych.
Analiza propozycji tematów projektów badawczych w paradygmacie ilościowym jako zadań do zrealizowania przez uczestników zajęć.
Pojęcia - cele badawcze, problemy badawcze, hipotezy, zmienne, wskaźniki.
Formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników.
Wykład – wykład z prezentacją multimedialną
Laboratorium – praca z materiałem źródłowym praca w grupach, ćwiczenie praktycznych umiejętności formułowania przedmiotu badań, celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład
Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie ma formę testu z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru (20 pytań). Ocena z wykładów ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 11-12 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 13-14 punktów (65%-70%), ocena dobra - 15-16 punktów (75%-80%), ocena dobra plus - 17-18 punktów (85%-90%), ocena bardzo dobra - 19-20 punktów (95%-100%).
Laboratorium
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach, przygotowanie materiału teoretycznego w grupach, zaliczenie kolokwium z praktycznego formułowania przedmioty badań, celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników. Każdy student powinien uzyskać minimum 55 punktów z możliwych 100 punktów do uzyskania – maksymalnie 20 punktów za przygotowanie materiału teoretycznego, maksymalnie 80 punktów za kolokwium praktyczne. Ocena z laboratorium ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 55-60 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 61-70 punktów (61%-70%), ocena dobra - 71-80 punktów (71%-80%), ocena dobra plus - 81-90 punktów (81%-90%), ocena bardzo dobra - 91-100 punktów (91%-100%).
Ocena końcowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie laboratorium i wykładu. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z wykładów (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.
Modified by dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (last modification: 10-04-2024 17:48)