SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodologia badań jakościowych w pedagogice - course description

General information
Course name Metodologia badań jakościowych w pedagogice
Course ID 05.6-WP-PSSM-MBJ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką metodologii badań jakościowych oraz przygotowanie do samodzielnego oraz zgodnego z zasadami etyki  planowania  i realizowania  jakościowych projektów badawczych.

 

Prerequisites

Podstawowa wiedza z przedmiotu Metodologia badań naukowych I.

Scope

Wykłady:

Charakterystyka metodologii badań jakościowych w naukach społecznych/pedagogice

Proces projektowania badania jakościowego

Wybrane metody i techniki badawcze w badaniach jakościowych:  wywiad niestandaryzowany/wywiad pogłębiony; obserwacja; metoda biograficzna; studium przypadku; analiza dokumentów

Jakość w badaniach jakościowych

Wyzwania, dylematy i zasady etyczne w badaniach jakościowych

Sposoby i zasady analizy danych jakościowych

 

Laboratorium:

Planowanie projektu badań jakościowych:  określanie przedmiotu badań, formułowanie celu badań i problemów badawczych; dobór uczestników badań
Definiowanie ramy teoretycznej badań

Przygotowanie  narzędzi badawczych do wywiadu indywidualnego pogłębionego (scenariusz wywiadu; instrukcje do badań)

Organizacja i realizacja badań 

Opracowanie i analiza materiału badawczego

 

Teaching methods

Wykłady – wykład prowadzony z prezentacją multimedialną, dyskusja

Laboratorium – dyskusja, warsztat, praca w  grupach, praca z materiałem źródłowym, projekt

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę, wystawianej na podstawie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi.  Ocena  ustalana jest według progów punktowych:  55% - 69% - dostateczny; 70% - 79% - dostateczny plus;80% - 85% - dobry; 86% - 91% - dobry plus; 92% - 100% - bardzo dobry.

Laboratorium:

W ramach laboratorium studenci planują i realizują wspólny projekt badań jakościowych. Ocena z laboratorium będzie średnią arytmetyczną ocen za: aktywny udział w pracy warsztatowej   związanej z przygotowaniem oraz  realizacją  projektu badań; przeprowadzenie i opracowanie (transkrypcja) jednego indywidualnego wywiadu pogłębionego w ramach wspólnego projektu badań jakościowych. 

Każdą nieobecność na laboratorium  powinna być usprawiedliwiona, jednej nieobecności nie trzeba zaliczać, drugą i  następną należy zaliczyć na konsultacjach dla studentów.  

Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie laboratoriów i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie ocen z laboratoriów (50%) i oceny z wykładów (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.

 

Recommended reading

  1. Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.
  2. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2011.
  3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. T. 1, Podejścia i teorie, Warszawa 2012.
  4. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. T. 2, Metody i narzędzia, Warszawa 2012.

Further reading

  1.  Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.
  2. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  3.  Cieszewska M., Szymańska M., Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Cz. 1, Kraków 2018.
  4. Hoy W., Adams C., Quantitative Research in Education, New York 2015.

Notes


Modified by dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (last modification: 16-04-2024 20:32)