SylabUZ
Course name | Metodologia badań jakościowych w pedagogice |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-MBJ |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką metodologii badań jakościowych oraz przygotowanie do samodzielnego oraz zgodnego z zasadami etyki planowania i realizowania jakościowych projektów badawczych.
Podstawowa wiedza z przedmiotu Metodologia badań naukowych I.
Wykłady:
Charakterystyka metodologii badań jakościowych w naukach społecznych/pedagogice
Proces projektowania badania jakościowego
Wybrane metody i techniki badawcze w badaniach jakościowych: wywiad niestandaryzowany/wywiad pogłębiony; obserwacja; metoda biograficzna; studium przypadku; analiza dokumentów
Jakość w badaniach jakościowych
Wyzwania, dylematy i zasady etyczne w badaniach jakościowych
Sposoby i zasady analizy danych jakościowych
Laboratorium:
Planowanie projektu badań jakościowych: określanie przedmiotu badań, formułowanie celu badań i problemów badawczych; dobór uczestników badań
Definiowanie ramy teoretycznej badań
Przygotowanie narzędzi badawczych do wywiadu indywidualnego pogłębionego (scenariusz wywiadu; instrukcje do badań)
Organizacja i realizacja badań
Opracowanie i analiza materiału badawczego
Wykłady – wykład prowadzony z prezentacją multimedialną, dyskusja
Laboratorium – dyskusja, warsztat, praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, projekt
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady:
Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę, wystawianej na podstawie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Ocena ustalana jest według progów punktowych: 55% - 69% - dostateczny; 70% - 79% - dostateczny plus;80% - 85% - dobry; 86% - 91% - dobry plus; 92% - 100% - bardzo dobry.
Laboratorium:
W ramach laboratorium studenci planują i realizują wspólny projekt badań jakościowych. Ocena z laboratorium będzie średnią arytmetyczną ocen za: aktywny udział w pracy warsztatowej związanej z przygotowaniem oraz realizacją projektu badań; przeprowadzenie i opracowanie (transkrypcja) jednego indywidualnego wywiadu pogłębionego w ramach wspólnego projektu badań jakościowych.
Każdą nieobecność na laboratorium powinna być usprawiedliwiona, jednej nieobecności nie trzeba zaliczać, drugą i następną należy zaliczyć na konsultacjach dla studentów.
Ocena końcowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie laboratoriów i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie ocen z laboratoriów (50%) i oceny z wykładów (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.
Modified by dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (last modification: 16-04-2024 20:32)