SylabUZ
Course name | Metodologia badań ilościowych w pedagogice |
Course ID | 05.9-WP-PSSM-MBI |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z strategią ilościową prowadzenia badań w pedagogice. W ramach przedmiotu student poznaje specyfikę realizowania badań w tym podejściu, potrafi je scharakteryzować oraz dobrać odpowiadające jemu metody, techniki i narzędzia badawcze. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejścia ilościowego, opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, hipotez, zmiennych, wskaźników poprzez dobór metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.
Posiadanie wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie realizacji przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych.
Laboratorium:
Charakterystyka metodologii badań ilościowych w pedagogice.
Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia ilościowego w pedagogice.
Określenie przedmiotu badań, formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez badawczych, zmiennych oraz wskaźników.
Wybrane metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań ilościowych w pedagogice - obserwacja standaryzowana, eksperyment, metoda socjometryczna, metoda sondażu diagnostycznego - technika wywiadu standaryzowanego a technika ankiety.
Technika ankiety - przygotowanie teoretyczne.
Technika ankiety - przygotowanie narzędzia badawczego.
Technika ankiety - realizacja badania i opracowanie materiału empirycznego.
Zapoznanie się z przykładowymi projektami badawczymi w podejściu ilościowym pod kątem analizy zebranego materiału badawczego.
Laboratorium - Dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja i realizacja badań), prezentacja wybranej problematyki przez studentów (prezentacja uzyskanych wyników badań).
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Laboratorium:
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach, zaliczenie kolokwium teoretycznego, skonstruowanie kwestionariusza ankiety oraz zrealizowanie badania i przygotowanie podstawowego raportu z badań . Każdy student powinien uzyskać minimum 55 punktów z możliwych 100 punktów do uzyskania – maksymalnie 40 punktów za kolokwium teoretyczne, maksymalnie 50 punktów za przygotowanie kwestionariusza ankiety. Ocena z laboratorium ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 55-60 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 61-70 punktów (61%-70%), ocena dobra - 71-80 punktów (71%-80%), ocena dobra plus - 81-90 punktów (81%-90%), ocena bardzo dobra - 91-100 punktów (91%-100%).
Modified by dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (last modification: 10-04-2024 18:12)