SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy logopedii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy logopedii
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-PL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z wiedzą na temat rozwoju mowy dziecka, nieprawidłowości w rozwoju mowy, sposobów badania mowy i dokumentacji logopedycznej oraz wskazanie podstawowych ćwiczeń z zakresu metodyki logopedycznej i organizacji pomocy logopedycznej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

1. Mowa, narządy mowy i fonetyka artykulacyjna

2. Rozwój mowy

3. Nieprawidłowy rozwój mowy i wady wymowy

4. Badania mowy i dokumentacja logopedyczna

5. Metodyka logopedyczna

6. Organizacja pomocy logopedycznej 

7. Profilaktyka logopedyczna 

Metody kształcenia

Wykład podający z wykorzystaniem metod aktywizujących oraz audiowizualnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie wystawiane jest na podstawie oceny uzyskanej przez studenta z kolokwium  (tematyka kolokwium obejmue problematykę rozwoju mowy, etapów badania mowy, zaburzeń mowy oraz sposób wsparcia)  Oceny wystawiane będą na podstawie punktów procentowych uzyskanych przez Studenta. Ocena przeliczane jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie   oceny uzyskanej z wykładów oraz ćwiczeń     

Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Bitniok Michał, Mowa i rozwój a zaburzenia : teoria i praktyka logopedyczna. Dąbrowa Górnicza 2015
  2. Domagała Aneta, Mirecka Urszula, Metody terapii logopedycznej. Lublin  2018.
  3. Gibiński Maciej, Bzdyk-Gibińska Agnieszka, Dokumentowanie terapii logopedycznej. Gdańsk 2016.
  4. Grabias Stanisław, Panasiuk Jolanta, Woźniak Tomasz, Logopedia : standardy postępowania logopedycznego : podręcznik akademicki. Lublin 2022
  5. Diagnoza i terapia logopedyczna pacjentów w stanie ciężkim, Harmonia 2023.

Literatura uzupełniająca

  1. Gunia G., Lechta V., Wprowadzenie do logopedii, Kraków 2012.
  2. Budowanie systemu językowego - stymulacja rozwoju dziecka metodą krakowską / Agata Kolasa-Skiba. W: Kwartalnik Edukacyjny. 2017, nr 2, s. 25-37.
  3. Dlaczego dziecko nie mówi? : o opóźnionym rozwoju mowy / Joanna Juszczak-Guca.W: Bliżej Przedszkola. 2009, nr 4, s. 44-45.
  4. Dlaczego dziecko źle mówi / Jadwiga Doniec. W: Życie Szkoły. 2004, nr 10, s. 31-33.
  5. Podstawy teoretyczne diagnozy i terapii logopedycznej / Olga Jauer-Niworowska, Danuta Emiluta-Rozya. W: Poradnik Językowy 2017, nr 6, s. 7-14.
  6.  Komunikacja interpersonalna w pracy logopedy, 2021, Anita Famuła-Jurczak , Grzegorz Hryniewicz , Wielkopolski Przegląd Logopedyczny, nr 1,
  7. (Nie) obecni rodzice w terapii logopedycznej dziecka w wieku przedszkolnym, 2021, Anita Famuła-Jurczak , Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, Tom 13, 138--147,

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2024 05:55)