SylabUZ
Course name | Podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-KAiW |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie z podstawami wiedzy (istota, klasyfikacja, metody) komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC); znaczenie dla psychospołecznego funkcjonowania osób z problemami w komunikacji werbalnej. Zapoznanie w podstawowym zakresie z metodami AAC (specyfika i przeznaczenie). Uwrażliwienie na znaczenie AAC dla inkluzji społecznej osób z zaburzeniami komunikacji werbalnej.
Wstępna wiedza na temat zaburzeń mowy i komunikacji społecznej.
1) Komunikacja a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka. 2) AAC – definicja, terminologia, klasyfikacja. 3) Użytkownicy AAC – klasyfikacja, etiologia i symptomatyka zaburzeń w komunikacji werbalnej. 4) Umiejętności prelingwalne i ich wpływ na wprowadzanie AAC. 5) Obserwacja pacjenta i wywiad z rodzicami przed wprowadzeniem AAC. 6) Znaki przestrzenno-dotykowe, znaki manualne, znaki graficzne. 7) Pomoce do porozumiewania się: rozwojowe i sytuacyjne, pomoce proste i elektroniczne, pomoce wysokiej technologi (technologie wspomagające – AT). 8) Sposoby wprowadzania i stosowania AAC (stała, czasowa metoda komunikacji, metoda specjalistycznej strategii uczenia się. 9) Tablice komunikacyjne. 10) Strategie uczenia się przy wsparciu AAC. 11) Wykonywanie prostych pomocy rozwojowych i komunikacyjnych, słownika osobistego.
Konwersatorium:
Praca z książką, pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Konwersatorium
Średnia ocen z kolokwium i prac kontrolnych, projektów.
Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen.
Alternatywne i wspomagające metody porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem, red. B. Kaczmarek, A. Wojciechowska, Kraków 2015.
Komunikacja, mowa, język w diagnozie i terapii zaburzeń rozwoju u dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, red. E.M. Minczakiewicz, Kraków 2001.
Komunikacja, zaburzenia, terapia, red. E.M. Skorek, K.B. Kochan. Zielona Góra 2014.
Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002.
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 23-04-2024 16:36)