Nabycie przez studentów wiedzy o strukturze i zasadach funkcjonowania systemu rodzinnego oraz o cyklu życia rodziny, a w szczególności o problemach rodziny (społecznych, psychologicznych, emocjonalnych, opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, socjalnych, itp.) w sytuacji niepełnosprawności i/lub choroby jej członka.
Opanowanie przez studentów umiejętności planowania form i metod pracy z rodziną osoby przewlekle i terminalnie chorej oraz z niepełnosprawnością ruchową adekwatnych do jej potrzeb.
Poznanie przez studentów istoty wsparcia społecznego oraz podmiotów wsparcia rodziny z osobą przewlekle i terminalnie chorą oraz z niepełnosprawnością ruchową w środowisku lokalnym (w tym form opieki paliatywnej i hospicyjnej).
Opanowanie umiejętności planowania współpracy z rodziną i jej realizacji w ramach form indywidualnych i grupowych.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia dotycząca rodziny, jako środowiska życia człowieka, z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności zagadnień dotyczących niepełnosprawności narządu ruchu oraz chorób przewlekłych - psychicznych i somatycznych oraz terminalnych, psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia, psychologii społecznej oraz analizować zjawiska społeczne zachodzące w rodzinie i społeczeństwie.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Rodzina z osobą niepełnosprawną jako system w kryzysie. Zmiana ról.
Fazy cyklu życia rodziny – charakterystyka najczęstszych problemów w poszczególnych fazach i sposobów radzenia sobie z nimi.
Stosunek rodziny do osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu, przewlekle i terminalnie chorej oraz do programu jej usprawniania.
Indywidualne i instytucjonalne wsparcie rodziny z osobą z niepełnosprawnością narządu ruchu, przewlekle i terminalnie chorą– pojęcie i rodzaje wsparcia, umiejętności i techniki przydatne w pracy osoby udzielającej wsparcia, podmioty wsparcia w środowisku lokalnym.
Ćwiczenia:
Rola spotkania/rozmowy na poziomie: opiekun – osoba chora przewlekle/terminalnie/z niepełnosprawnością narządu ruchu ( w tym: lęk przed śmiercią).
Problemy opieki paliatywnej i hospicyjnej. Ruch Hospicyjny w Polsce.
Praca z rodziną na terenie placówek wsparcia – zapotrzebowanie na współpracę, bariery współpracy, indywidualne i grupowe formy i zasady współpracy. Komunikacja i nawiązywanie relacji.
Wybrane aspekty terapii rodzin i możliwość wykorzystania ich elementów w pedagogicznej pracy z rodziną z osobami: z niepełnosprawnością narządu ruchu, przewlekle i terminalnie chorymi, w szczególności rozwiązywaniu problemów emocjonalnych, opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, socjalnych, społecznych dzieci, rodziców i opiekunów dzieci/osób dorosłych.
Pedagogizacja i psychoedukacja rodziny osób z niepełnosprawnością narządu ruchu, przewlekle i terminalnie chorych – opracowanie projektu wsparcia rodziny oraz scenariuszy spotkań z rodzinami na temat kompetencji pomocowych, trudności związanych z opieką, leczeniem i terapią.
Metody kształcenia
Wykłady: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją, pokaz, dyskusja
Ćwiczenia: analiza tekstu z dyskusją, burza mózgów, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady:
Wykłady kończą się zaliczeniem z oceną na podstawie kolokwium z treści wykładów:; kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus /61-70%), dobry (71-80%), dobry plus (81-90%), bardzo dobry (91-100%).
Ćwiczenia:
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:
indywidualną aktywność podczas zajęć,
przygotowanie i prezentację projektu dot. jednej z form wsparcia rodziny z osobą przewlekle lub terminalnie chorą lub rodziną z osobą z niepełnosprawnością narządu ruchu.(ze scenariuszami spotkań) lub diagnozy potrzeb danej rodziny i zaplanowania dla niej adekwatnych form wsparcia– praca indywidualna lub grupowa; kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność/kompleksowość projektu d) środki edukacyjne.
Ocena końcowa:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdane kolokwium z wykładów i pozytywna ocena z ćwiczeń; oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.
Literatura podstawowa
Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
Kościńska E., Edukacja zdrowotna seniorów i osób przewlekle chorych, Bydgoszcz 2012.
Nowicka A., Bąbka J. (red.), Człowiek i jego rodzina wobec utraty zdrowia i sprawności, Lubin 2010.
Swindal A.J., The Impact on the Family of a Chronically Ill Child: A Systems Perspective, “The Caregiver Journal” 1991, 8.
Literatura uzupełniająca
Kübler-Ross E., Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań 1998.
Maciarz A., Janiszewska-Nieściuruk Z., Ochonczenko H. (red.), Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i w środowisku lokalnym, Zielona Góra 2001.
Sygit K., Problemy zdrowotne i społeczne seniorów, Szczecin 2010.
de Walden-Gałuszko K., U kresu. Opieka psychopaliatywna, czyli jak pomóc choremu, rodzinie i personelowi medycznemu środkami psychologicznymi, Gdańsk 2000.
Obuchowska I.(red.), Dziecko Niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1999.
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Agnieszka Fetzka (ostatnia modyfikacja: 09-04-2024 14:33)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.