SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening interpersonalny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening interpersonalny
Kod przedmiotu 05.1-WP-PSSM-TI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zrozumienie mechanizmów determinujących zachowania własnych i innych osób. Nabycie umiejętności nawiązywania i utrzymywania relacji interpersonalnych, komunikacji, rozwiązywania konfliktów. Zintegrowanie grupy studentów. 

Wymagania wstępne

Znajomość zasad społecznych obowiązujacych w grupie.

Zakres tematyczny

Rozwój kompetencji interpersonalnych:

  1.  Dynamika procesów grupowych- identyfikacja ról grupowych; proces grupowy.
  2.  Rozwój umiejętności autoprezentacji.
  3. Komunikacja werbalna i niewerbalna, Aktywne słuchanie.
  4. Skuteczność w rozwiązywaniu konfliktów - zasady konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w grupie.
  5. Trening umiejętności komunikowania, wyrażania i kontroli emocji.
  6. Trening umiejętności radzenia sobie ze stresem.
  7. Elementy treningu asertywności.
  8. Trening umiejętności podejmowania decyzji.
  9. Przygotowanie projektów zajęć z elementami komunikacji interpersonalnej dla grup dzieci i młodzieży.

Metody kształcenia

gry symulacyjne, metody ekspresyjne, warsztat grupowy, przygotowanie i prezentacja projektów zajęć

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział na zajęciach w oparciu o literaturę przedmiotu, ocena z przygotowanego projektu/konspektu według instrukcji podanej przez prowadzącego (projekt autorski, kreatywny, oryginalny)  oraz oceną z przeprowadzenia  części projektu w grupie macierzystej.

Ocenie poddawana jest postawa wobec przedmiotu, udział w zajęciach  90 %,  nieobecności rzutują na ocenę końcową.

Ocenę końcową stanowi ocena z zaliczenia wszystkich form.

Literatura podstawowa

  1. Brown R., Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk 2006.
  2. Całusińska M., Trening umiejętności wychowawczych, Sopot  2012.
  3. Jedliński K., Golińska L., Karczewska M., Łabędź D., Ossowska T., Szczepańska H., Trening interpersonalny, Warszawa1997.
  4. Kulik R., Trening interpersonalny . Proces grupowy w praktyce trenerskiej, Warszawa 2022.
  5. Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2016.
  6. Toseland R. W. River R. F., An Introduction to Group Work Practice, 2017.

Literatura uzupełniająca

  1. Adler R.B., Rosenfeld L.B, Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2002.
  2. Oyster C.K., Grupy,  Poznań 2002.
  3. Sterwart J. (red.). Mosty Zamiast Murów. Podręcznik Komunikacji Interpersonalnej, Warszawa, 2003
  4. Zaborowski Z., Trening interpersonalny. Podstawy teoretyczne – procesy – techniki, Warszawa 1997.

Uwagi

  1. Adler R.B., Rosenfeld L.B, Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2002.
  2. Oyster C.K., Grupy,  Poznań 2002.
  3. Sterwart J. (red.). Mosty Zamiast Murów. Podręcznik Komunikacji Interpersonalnej, Warszawa, 2003
  4. Zaborowski Z., Trening interpersonalny. Podstawy teoretyczne – procesy – techniki, Warszawa 1997.


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2024 18:27)