Zrozumienie mechanizmów determinujących zachowania własnych i innych osób. Nabycie umiejętności nawiązywania i utrzymywania relacji interpersonalnych, komunikacji, rozwiązywania konfliktów. Zintegrowanie grupy studentów.
Wymagania wstępne
Znajomość zasad społecznych obowiązujacych w grupie.
Zakres tematyczny
Rozwój kompetencji interpersonalnych:
Dynamika procesów grupowych- identyfikacja ról grupowych; proces grupowy.
Rozwój umiejętności autoprezentacji.
Komunikacja werbalna i niewerbalna, Aktywne słuchanie.
Skuteczność w rozwiązywaniu konfliktów - zasady konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w grupie.
Trening umiejętności komunikowania, wyrażania i kontroli emocji.
Trening umiejętności radzenia sobie ze stresem.
Elementy treningu asertywności.
Trening umiejętności podejmowania decyzji.
Przygotowanie projektów zajęć z elementami komunikacji interpersonalnej dla grup dzieci i młodzieży.
Metody kształcenia
gry symulacyjne, metody ekspresyjne, warsztat grupowy, przygotowanie i prezentacja projektów zajęć
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Aktywny udział na zajęciach w oparciu o literaturę przedmiotu, ocena z przygotowanego projektu/konspektu według instrukcji podanej przez prowadzącego (projekt autorski, kreatywny, oryginalny) oraz oceną z przeprowadzenia części projektu w grupie macierzystej.
Ocenie poddawana jest postawa wobec przedmiotu, udział w zajęciach 90 %, nieobecności rzutują na ocenę końcową.
Ocenę końcową stanowi ocena z zaliczenia wszystkich form.
Literatura podstawowa
Brown R., Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk 2006.
Całusińska M., Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2012.
Jedliński K., Golińska L., Karczewska M., Łabędź D., Ossowska T., Szczepańska H., Trening interpersonalny, Warszawa1997.
Kulik R., Trening interpersonalny . Proces grupowy w praktyce trenerskiej, Warszawa 2022.
Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2016.
Toseland R. W. River R. F., An Introduction to Group Work Practice, 2017.
Literatura uzupełniająca
Adler R.B., Rosenfeld L.B, Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2002.
Oyster C.K., Grupy, Poznań 2002.
Sterwart J. (red.). Mosty Zamiast Murów. Podręcznik Komunikacji Interpersonalnej, Warszawa, 2003
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.