Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Education profile
academic
Level of studies
Postgraduate studies
Beginning semester
winter term 2024/2025
Course information
Semester
1
ECTS credits to win
4
Course type
optional
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Class
-
-
15 (including as e-learning)
1 (including as e-learning)
Credit with grade
Lecture
-
-
15 (including as e-learning)
1 (including as e-learning)
Exam
Aim of the course
Celem przedmiotu jest:
zapoznanie z podstawami dydaktyki specjalnej,
uwrażliwienie na trudności dotyczące funkcjonowania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w sytuacjach związanych z uczeniem się,
zaprezentowanie organizacji kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
uwrażliwienie na konieczność doskonalenia rozwoju zawodowego pod kątem pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Prerequisites
Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej oraz dydaktyki ogólnej, zdobytą w trakcie studiów licencjackich oraz magisterskich, jak też w trakcie aktywności profesjonalnej w zawodzie nauczycielskim.
Scope
Tematyka wykładów:
Dydaktyka specjalna jako dział pedagogiki specjalnej; dydaktyka specjalna a dydaktyka ogólna.
Formy kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce (specjalne, integracyjne, inkluzyjne).
Specjalne potrzeby edukacyjne; uwarunkowania procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Efektywność kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce.
Kompetencje profesjonalne nauczyciela sprzyjające edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Tematyka ćwiczeń:
Cele kształcenia specjalnego w kontekście podstawy programowej.
Ortodydaktyka: zasady, treści, metody, formy, środki w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - zgodnie z zasadą indywidualizacji.
Ocenianie uczniów z niepełnosprawnością.
Aranżacja przestrzeni edukacyjnej.
Modele kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w świecie.
Tworzenie konspektów zajęć edukacyjnych dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.