SylabUZ

Generate PDF for this page

Metody edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Metody edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-ETA-META
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 25
(including as e-learning)
1,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • Dostarczenie studentom wiedzy na temat podziału metod leczenia i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
  • Ukazanie założeń metod leczenia i terapii.
  • Przedstawienie zasad doboru metod do indywidualnych i rozwojowych potrzeb osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
  • Dokonanie krytycznej oceny przydatności poszczególnych metod w terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.  
  • Zainspirowanie studentów do wykorzystania w swojej pracy dobrych praktyk.

Prerequisites

Student posiada wiedzę z zakresu zasad dydaktyki specjalnej oraz zagadnienie spektrum autyzmu.

Scope

Problematyka ćwiczeń:

  • Diagnoza spektrum autyzmu jako podstawowe kryterium doboru terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
  • Zasady doboru metod terapii: TEACCH, Terapia behawioralna, Metoda opcji, Metoda Delacato, Integracja sensoryczna, Muzykoterapia, Logoterapia, Metoda Domana, Terapia zabawą, Metoda Knillów, Terapie biomedyczne, Metoda Weroniki Sherborne, Metody neurobiologiczne.
  • Organizacja procesu terapii i edukacji osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
  • Cele i zadania metod terapii.
  • Charakterystyka czynników wpływających na efektywność terapii.
  • Ocena przydatności poszczególnych metod w pracy z osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych.

 

Teaching methods

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych, praca z tekstem.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • obecności;
  • pracy zaliczeniowej 
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Recommended reading

  1. Błeszyński J., Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Kraków 2005
  2. Bobkowicz – Lewartowska L., Autyzm dziecięcy zagadnienia diagnozy i terapii,Kraków 2000.
  3. Denning Ch.,  Moody A.K., Inclusion and Autism Spectrum Disorder : Proactive Strategies to Support Students, Boca Raton, 2018.
  4. Frith U., Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa 2005.
  5. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2001.

Further reading

  1. Grandin T., Scariano M.M., Byłam dzieckiem autystycznym, Warszawa 1995
  2. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Gdańsk 2005.
  3. Schopler E., Profil psychoedukacyjny,  Gdańsk 1996.
  4. Waclaw W., Aldenrud U., Listed S., Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Praktyczne doświadczenia z codziennej pracy, Katowice 2000.
  5. Grandin T., Unwritten Rules of Social Relationships, Arlington, 2005.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 08-04-2024 12:32)