SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnoza funkcjonalna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Diagnoza funkcjonalna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-ETA-DFA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Stein-Szała
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • Nabycie wiedzy dotyczącej celów, zasad i kontekstów środowiskowych badań służących diagnozie pedagogicznej osób ze spektrum zaburzeń autystycznych;
  • Zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy pedagogicznej;
  • zdobycie podstaw umiejętności projektowania i poprawnego prowadzenia diagnozy pedagogicznej w ramach pedagogiki specjalnej;
  • wykorzystanie efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.

Prerequisites

Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej, diagnostyki oraz wiedzę z zakresu spektrum autyzmu.

 

 

 

Scope

Problematyka wykładów:

  • definicja i charakterystyka pojęcia diagnoza spektrum autyzmu;
  • proces diagnozowania spektrum zaburzeń autystycznych;
  • założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy;
  • zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy spektrum autyzmu.
  • zapoznanie z aktami prawnymi regulującymi kształcenie i proces organizowania terapii dla osób ze spektrum.

Problematyka Ćwiczeń:

  • Ćwiczenie prowadzenia diagnozy na podstawie wybranych formularzy diagnostycznych.
  • Wykorzystanie efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.
  • Projekt: opracowanie formularza narzędzia diagnostycznego przeznaczonego do badania wybranego typu zaburzenia lub oboczności w rozwoju oraz zaprojektowanie na jego podstawie celów do Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego. 

Teaching methods

  • wykłady: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
  • ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.

 

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej;
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa: Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach. 

Recommended reading

  1. Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K., Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;TOM I – narzędzia dostępne w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach, Warszawa 2015.
  2. Kryteria Diagnostyczne Zaburzeń Psychicznych DSM-5, Wydanie 5, Wrocław 2018.
  3. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X Rewizja, Tom I, Warszawa 2012. 

Further reading

  1.  Modified Checklist for Autism in Toddlers, Revised with Follow-Up  (M-CHAT-R/F)TM, red. D. L. Robins, D. Fein. M. Barton.
  2.  Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa Tom 1 - Pierwszy rok życia + Tom 2 - Drugi i trzeci rok życia, red. T. Hellbruegge, Wrocław 2013,
  3.  Schopler E., Reichler R. J., Bashford A., Lansing M. D., Marcus L. M.,: Profil Psychoedukacyjny, Gdańsk 1995.

Notes


Modified by dr Katarzyna Stein-Szała (last modification: 23-04-2024 06:43)