SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy terapii behawioralnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy terapii behawioralnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-TBA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • Przedstawienie tożsamości naukowo-pojęciowej terapii behawioralnej.
  • Scharakteryzowanie celów i zasad terapii behawioralnej z osobą ze spektrum zaburzeń autystycznych.
  • Przedstawienie technik behawioralnych służących do nauki nowych umiejętności.
  • Ukazanie technik behawioralnych służących redukcji zachowań niepożądanych u osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
  • Nabycie umiejętności prowadzenia dokumentacji prowadzonej podczas pracy metodą behawioralną.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedza na temat spektrum zaburzeń autystycznych. 

Zakres tematyczny

Problematyka wykładu:

  • Teoretyczne podstawy terapii behawioralnej.
  • Mity związane z terapią behawioralną.
  • Cele i zasady terapii behawioralnej.

Problematyka ćwiczeń:

  • Diagnoza behawioralna i budowanie programu terapeutycznego dla ucznia z autystycznego spektrum zaburzeń.
  • Klasyfikacja technik behawioralnych wykorzystywanych w nauce nowych umiejętności osób ze spectrum autyzmu.
  • Podstawowe narzędzia behawioralne wykorzystywane w eliminowaniu zachowań niepożądanych.
  • Znaczenie prowadzenia dokumentacji w terapii behawioralnej.

 

Metody kształcenia

  • wykłady: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
  • ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych, praca z tekstem.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej; 

Ocena końcowa: Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach. Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Baker J., No more meltdowns, Arlington, 2008.
  2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  3. Lovaas I. O., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.
  4. Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem, red. C. Maurice, Warszawa 2000.
  5. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016

Literatura uzupełniająca

1. Ayllon T., Jak stosować gospodarkę żetonową i system punktowy, Gdańsk 2000.
2. Hall R. V., Hall M. L., Jak stosować wzmocnienia, Gdańsk 2000.
3. Striefel S., Jak uczyć poprzez modelowanie i imitację, Gdańsk 2000.
4. Hall R. V., Hall M. L., Jak stosować systematyczną uwagę i aprobatę,  Gdańsk 2000.                                                                                                                                                      

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-04-2024 12:30)