SylabUZ
Course name | Praca z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przejawiającymi zachowania trudne |
Course ID | 05.6-WP-ETA-PZTA |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Lecture | - | - | 5 (including as e-learning) |
0,33 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Celem przedmiotu jest:
Podstawowa wiedza na temat zaburzeń zachowania, spektrum zaburzeń autystycznych i terapii behawioralnej.
Problematyka wykładu:
Zaburzenia zachowania w aspekcie bio-psycho-społecznym.
Objawy zaburzeń zachowania (typologie i klasyfikacje).
Planowanie procesu socjoterapeutycznego dotyczącego zaburzeń zachowania w tym osób w spectrum autyzmu.
Problematyka ćwiczeń:
Trudne zachowania i ich przyczyny.
Współpraca z rodzicem i zespołem w pracy nad trudnymi zachowaniami.
Budowanie strategii radzenia sobie z trudnymi zachowaniami ucznia.
Diagnoza zaburzeń zachowania - rola socjoterapii i korekcja zaburzeń zachowania.
Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych (np. spectrum autyzmu, ADHD).
Wykład: wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia: gry symulacyjne, analiza przypadku, rozwiązywanie zadań
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ocena z wykładów: wykonanie pracy zaliczeniowej (przygotowanie projektu)
Ocena z ćwiczeń: praca pisemna/przygotowanie projektu (opracowanie działań reaktywnych i proaktywnych w pracy z osobą ze spektrum autyzmu - studium przypadku)
Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z wykładów i z ćwiczeń.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa 2017.
Jankowiak B., Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno‐pedagogicznej Teoria i praktyka. Poznań 2016.
Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.
Sivadon P.D., Techniques of Sociotherapy, 2016, pdf.
Striefel S., Jak uczyć poprzez modelowanie i imitację, Gdańsk 2000.
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 16-04-2024 22:34)