SylabUZ

Generate PDF for this page

Praca z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przejawiającymi zachowania trudne - course description

General information
Course name Praca z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przejawiającymi zachowania trudne
Course ID 05.6-WP-ETA-PZTA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • zrozumienie istoty zaburzeń zachowania w tym zaburzeń zachowania osób w spectrum autyzmu,
  • poznanie roli socjoterapii w korygowaniu zaburzeń zachowania,
  • nabycie umiejętności definiowania trudnych zachowań, analizowanie ich przyczyn,
  • tworzenie strategi reaktywnych i proaktywnych w radzeniu sobie z trudnymi zachowaniami u osób z ASD.

Prerequisites

Podstawowa wiedza na temat zaburzeń zachowania, spektrum zaburzeń autystycznych i terapii behawioralnej.

Scope

Problematyka wykładu: 

Zaburzenia zachowania w aspekcie bio-psycho-społecznym.

Objawy zaburzeń zachowania (typologie i klasyfikacje). 

 Planowanie procesu socjoterapeutycznego dotyczącego zaburzeń zachowania w tym osób w spectrum autyzmu.

Problematyka ćwiczeń: 

Trudne zachowania i ich przyczyny.

Współpraca z rodzicem i zespołem w pracy nad trudnymi zachowaniami.

Budowanie strategii radzenia sobie z trudnymi zachowaniami ucznia.

Diagnoza zaburzeń zachowania - rola socjoterapii i korekcja zaburzeń zachowania.

Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych (np. spectrum autyzmu, ADHD).

 

Teaching methods

Wykład: wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną

Ćwiczenia: gry symulacyjne, analiza przypadku, rozwiązywanie zadań

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena z wykładów: wykonanie pracy zaliczeniowej (przygotowanie projektu)

Ocena z ćwiczeń: praca pisemna/przygotowanie projektu (opracowanie działań reaktywnych i proaktywnych w pracy z osobą ze spektrum autyzmu - studium przypadku)

Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z wykładów i z ćwiczeń.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Recommended reading

 

  1. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  2. Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa  2017.

  3. Jagieła J. Socjoterapia w szkole. Kraków 2007.
  4. Jankowiak B., Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno‐pedagogicznej Teoria i praktyka. Poznań 2016.

  5. Karasowska A. Jak pracować z dziećmi z zaburzeniami zachowania. Poradnik www.ORE
  6. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016
  7. Maurice C., Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem, Warszawa 2000.
  8. Paszkiewicz A. Łobacz Ł. Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej.  Warszawa 2013.
  9. Paszkiewicz A. Trudne sytacje w klasie szkolnej - identyfikacja, propozycje rozwiązań. Warszawa 2019.

Further reading

 

  1. Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.

  2. Hall R. V., Hall M. L., Jak stosować wzmocnienia, Gdańsk 2000.
  3. Esveldt-Dawson K., Jak utrwalać wyuczone zachowanie, Gdańsk 2000.
  4. Sivadon P.D., Techniques of Sociotherapy, 2016, pdf. 

  5. Striefel S., Jak uczyć poprzez modelowanie i imitację, Gdańsk 2000.

  6. Strzemieczny J., Zeszyty socjoterapeutyczne. Warszwa 1998.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 16-04-2024 22:34)