SylabUZ

Generate PDF for this page

Seksualność osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Seksualność osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-ETA-SOA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Alicja Kozakiewicz
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów ze specyfiką seksualności osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz specyfiką edukacji seksualnej adresowanej do tych osób.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii.

Scope

  • Rozwój psychoseksualny człowieka - prawa seksualne i reprodukcyjne 
  • Mity i stereotypy związane z seksualnością osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Normatywne zachowania seksualne - case studies. 
  • Tożsamość płciowa i psychoseksualna. 
  • Zagadnienia masturbacji, przemocy seksualnej oraz antykoncepcji jako tematy edukacji seksualnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  • Diagnoza funkcjonowania psychoseksualnego osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. 

Teaching methods

prezentacja multimedialna, film, dyskusja, praca grupowa

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. 

Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa. 

Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub pracy pisemnej o objętości 1 strony A4. 

Recommended reading

  1. Attwood T. (2015), Seksualność osób z autyzmem w kontekście prawnym, Gdańsk, Wyd. Harmonia.
  2. Fornalik I. (2012), Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną. W poszukiwaniu właściwego modelu. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
  3. Fornalik I. (2017), Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej? Łódź, Wyd. Fundacja Jim.

Further reading

  1. Fornalik, I. (2020). Edukacja seksualna osób ze spektrum autyzmu i osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 19(2), 80–107.
  2. Głodkowska J., Giryński A. (2005), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Warszawa, Wydawnictwo APS.
  3. Henault I. (2014), Zespół Aspergera a seksualność, Gdańsk, Wyd Harmonia
  4. Kaufman M., Silverberg C., Fran., (2013), Pełnosprawni! Uniwersalny przewodnik po seksie dla tych, którzy żyją z niepełnosprawnością, chronicznym bólem i chorobą. Warszawa, Wyd. Czarna Owca.
  5. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A. (2006), Edukacja seksualna. Warszawa, Wyd. Świat Książki.

Notes


Modified by mgr Alicja Kozakiewicz (last modification: 10-04-2024 08:36)