Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Education profile
academic
Level of studies
Postgraduate studies
Beginning semester
winter term 2024/2025
Course information
Semester
3
ECTS credits to win
1
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
mgr Alicja Kozakiewicz
dr Joanna Dec-Pietrowska
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Class
-
-
15 (including as e-learning)
1 (including as e-learning)
Credit with grade
Aim of the course
Zapoznanie studentów ze specyfiką seksualności osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz specyfiką edukacji seksualnej adresowanej do tych osób.
Prerequisites
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii.
Scope
Rozwój psychoseksualny człowieka - prawa seksualne i reprodukcyjne
Mity i stereotypy związane z seksualnością osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Normatywne zachowania seksualne - case studies.
Tożsamość płciowa i psychoseksualna.
Zagadnienia masturbacji, przemocy seksualnej oraz antykoncepcji jako tematy edukacji seksualnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Diagnoza funkcjonowania psychoseksualnego osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Teaching methods
prezentacja multimedialna, film, dyskusja, praca grupowa
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.
Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa.
Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.
Recommended reading
Attwood T. (2015), Seksualność osób z autyzmem w kontekście prawnym, Gdańsk, Wyd. Harmonia.
Fornalik I. (2012), Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną. W poszukiwaniu właściwego modelu. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Fornalik I. (2017), Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej? Łódź, Wyd. Fundacja Jim.
Further reading
Fornalik, I. (2020). Edukacja seksualna osób ze spektrum autyzmu i osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 19(2), 80–107.
Głodkowska J., Giryński A. (2005), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Warszawa, Wydawnictwo APS.
Henault I. (2014), Zespół Aspergera a seksualność, Gdańsk, Wyd Harmonia
Kaufman M., Silverberg C., Fran., (2013), Pełnosprawni! Uniwersalny przewodnik po seksie dla tych, którzy żyją z niepełnosprawnością, chronicznym bólem i chorobą. Warszawa, Wyd. Czarna Owca.
Lew-Starowicz Z., Długołęcka A. (2006), Edukacja seksualna. Warszawa, Wyd. Świat Książki.
Notes
Modified by mgr Alicja Kozakiewicz (last modification: 10-04-2024 08:36)