SylabUZ
Course name | Aktywizacja społeczno-zawodowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Course ID | 05.6-WP-ETA-ASZA |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Lecture | - | - | 5 (including as e-learning) |
0,33 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Przygotowanie merytoryczne słuchacza do aktywizacji społecznej i zawodowej osoby ze spektrum.
Podstawowa wiedza z zakresu podstaw pedagogiki specjalnej oraz spektrum autyzmu.
Problematyka wykładów: Cele, zadania i zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Organizacje pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia,) Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej.
Problematyka ćwiczeń: Narzędzie do badania dorosłych osób z autyzmem - TTAP, Profil umiejętności zawodowych i społecznych (TEACCH Transition Assessment Profile) jako kluczowy element aktywizacji społecznej i zawodowej. Formy i metody rehabilitacji zawodowej i społecznej osób ze spektrum autyzmu. Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych ze spektrum i ich rodzin. Poradnictwo zawodowe a zatrudnienie osób z na otwartym i chronionym rynku pracy. Dobre praktyki zagraniczne jako kierunek potrzeb i zmian. Kompleksowe programy rehabilitacji społeczno-zawodowej. Jakość życia dorosłych osób ze spektrum.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady: Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia: aktywność na zajęciach (50%), projekt (50%).
Ocena końcowa: Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
1. Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa 2008.
2. Głodkowska J. Giryński A. (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa- od bierności do aktywności. Kraków 2006.
3. Rzezicka A., Kobylańska K., (red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczu pedagogiki specjalnej. Kraków 2003.
4. Sowa J., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów 2001.
1. Głodkowska J., Giryński A., (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualna- od bierności do aktywności. Warszawa 2006.
2. Gajdzica Z., (red.), Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków 2007.
3. Gałęziak J., Osoby niepełnosprawne na rynkach w krajach Unii Europejskiej. Warszawa 2004.
4. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Warszawa 2007.
5. Gordon J., Kantor A., How everyone on the autism spectrum, young and old can be...Philadelphia 2011.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 08-04-2024 12:37)