SylabUZ

Generate PDF for this page

Aktywizacja społeczno-zawodowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Aktywizacja społeczno-zawodowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-ETA-ASZA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Regina Korzeniowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie merytoryczne słuchacza do aktywizacji społecznej i zawodowej osoby ze spektrum. 

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu podstaw pedagogiki specjalnej oraz spektrum autyzmu.

Scope

Problematyka wykładów: Cele, zadania i zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Organizacje pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia,) Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej. 

Problematyka ćwiczeń: Narzędzie do badania dorosłych osób z autyzmem - TTAP, Profil umiejętności zawodowych i społecznych (TEACCH Transition Assessment Profile) jako kluczowy element aktywizacji społecznej i zawodowej. Formy i metody rehabilitacji zawodowej i społecznej osób ze spektrum autyzmu. Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych ze spektrum i ich rodzin. Poradnictwo zawodowe a zatrudnienie osób z na otwartym i chronionym rynku pracy. Dobre praktyki zagraniczne jako kierunek potrzeb i zmian. Kompleksowe programy rehabilitacji społeczno-zawodowej. Jakość życia dorosłych osób ze spektrum.

Teaching methods

  • wykłady: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny. 
  • ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych, praca z tekstem. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst). 

Ćwiczenia: aktywność na zajęciach (50%), projekt (50%).

Ocena końcowa: Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

1. Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa 2008. 

2. Głodkowska J. Giryński A. (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa- od bierności do aktywności. Kraków 2006. 

3. Rzezicka A., Kobylańska K., (red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczu pedagogiki specjalnej. Kraków 2003.  

4. Sowa J., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów 2001.

Further reading

1. Głodkowska J., Giryński A., (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualna- od bierności do aktywności. Warszawa 2006. 

2. Gajdzica Z., (red.), Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków 2007. 

3. Gałęziak J., Osoby niepełnosprawne na rynkach w krajach Unii Europejskiej. Warszawa 2004. 

4. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Warszawa 2007. 

5. Gordon J., Kantor A., How everyone on the autism spectrum, young and old can be...Philadelphia 2011.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 08-04-2024 12:37)