SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Konstruowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Konstruowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-KPIPA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z istotą i zasadami tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET), programu wczesnego wspomagania i programu rewalidacji. Ukształtowanie umiejętności tworzenia IPET, programu wczesnego wspomagania i programu rewalidacji. Ugruntowanie  postawy aktywności i sumienności.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki specjalnej. Umiejętności metodyczne w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności ze spektrum autyzmu.

Zakres tematyczny

1) Podstawy prawne tworzenia programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i programu rewalidacji. 2) WOPFU (wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia) lub diagnoza funkcjonowania małego dziecka (diagnoza wielospecjalistyczna) jako podstawa opracowywania programu. 3) Zespół dla dziecka, zespół dla ucznia - współpraca i współdziałanie w diagnozie funkcjonalnej oraz w tworzeniu i realizacji programu 4) Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego, indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju, programu rewalidacji. 5) Zasady i sposoby ewaluacji programu wwrd, IPET, programu rewalidacji.

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, praca w grupach, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z ćwiczeń: aktywność i praca na zajęciach, praca pisemna - opracowanie wybranego przez studenta programu wwrd, IPET lub programu rewalidacji i zaprezentowanego fragmentu programu podczas zajęć.

Ocena ostateczna: oceną ostateczną jest ocena z ćwiczeń.

Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania (każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć).

Literatura podstawowa

1) Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2011.

2) ICF - Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, WHO 2009

3) Desforges M., Lindsay G., Procedures used to Diagnose a Disability and to Assess Special Educational Needs: An International Review, Warwick 2010.

4) Akty obowiązującego prawa oświatowego.

Literatura uzupełniająca

1) Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015

2) Deutsch Smith D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2011 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 25-04-2024 23:35)