SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Konstruowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-ETA-KPIPA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z istotą i zasadami tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET), programu wczesnego wspomagania i programu rewalidacji. Ukształtowanie umiejętności tworzenia IPET, programu wczesnego wspomagania i programu rewalidacji. Ugruntowanie postawy aktywności i sumienności.
Podstawy pedagogiki specjalnej. Umiejętności metodyczne w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności ze spektrum autyzmu.
1) Podstawy prawne tworzenia programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i programu rewalidacji. 2) WOPFU (wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia) lub diagnoza funkcjonowania małego dziecka (diagnoza wielospecjalistyczna) jako podstawa opracowywania programu. 3) Zespół dla dziecka, zespół dla ucznia - współpraca i współdziałanie w diagnozie funkcjonalnej oraz w tworzeniu i realizacji programu 4) Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego, indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju, programu rewalidacji. 5) Zasady i sposoby ewaluacji programu wwrd, IPET, programu rewalidacji.
Dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, praca w grupach, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z ćwiczeń: aktywność i praca na zajęciach, praca pisemna - opracowanie wybranego przez studenta programu wwrd, IPET lub programu rewalidacji i zaprezentowanego fragmentu programu podczas zajęć.
Ocena ostateczna: oceną ostateczną jest ocena z ćwiczeń.
Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania (każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć).
1) Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2011.
2) ICF - Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, WHO 2009
3) Desforges M., Lindsay G., Procedures used to Diagnose a Disability and to Assess Special Educational Needs: An International Review, Warwick 2010.
4) Akty obowiązującego prawa oświatowego.
1) Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015
2) Deutsch Smith D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2011
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 25-04-2024 23:35)