SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie ogólnodostępnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie ogólnodostępnym
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-MEUSO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi z autystycznego spektrum zaburzeń w szkole ogólnodostępnej.
  • [rzedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej zawartej w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci oraz warunków środowiska szkolnego.
  • ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej

Zakres tematyczny

Tematyka ćwiczeń:

  • Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera w środowisku szkolnym.  
  • Diagnoza umiejętności szkolnych oraz diagnoza funkcjonalna jako podstawa planowania i realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz terapeutycznych w szkole.
  • Dostosowanie treści edukacyjnych zawartych w podstawie programowej do indywidualnych możliwości i ograniczeń uczniów z ASD
  • Rola nauczyciela wspomagającego w pracy z dzieckiem z ASD
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz ich rodzin
  • Integracja / inkluzja uczniów z ASD
  • Przygotowanie uczniów rówieśników do współpracy z dzieckiem z ASD w szkole
  • Dostosowanie klasy i szkoły do potrzeb osoby z ASD.

Metody kształcenia

  • ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej;
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Praca pisemna: opracowanie konspektu zajęć dla uczniów normatywnych w klasie w której jest dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Literatura podstawowa

  1. Atwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk 2013.
  2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  3. Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016.
  4. Frtith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.
  5. Jasielska G., Dziecko autystyczne z Zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Atwood T., Zespł Aspergera, Gdańsk 2010.
  2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
  3. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012
  4. Pisula E., Autyzm: przyczyny symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
  5. Gordon J., Kantor A., How everyone on the autism spectrum, young and old can be...Philadelphia 2011

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-04-2024 12:35)