Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
podyplomowe
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr
3
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
-
-
20 (w tym jako e-learning)
1,33 (w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest:
dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi z autystycznego spektrum zaburzeń w szkole ogólnodostępnej.
[rzedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej zawartej w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci oraz warunków środowiska szkolnego.
ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej
Zakres tematyczny
Tematyka ćwiczeń:
Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera w środowisku szkolnym.
Diagnoza umiejętności szkolnych oraz diagnoza funkcjonalna jako podstawa planowania i realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz terapeutycznych w szkole.
Dostosowanie treści edukacyjnych zawartych w podstawie programowej do indywidualnych możliwości i ograniczeń uczniów z ASD
Rola nauczyciela wspomagającego w pracy z dzieckiem z ASD
Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz ich rodzin
Integracja / inkluzja uczniów z ASD
Przygotowanie uczniów rówieśników do współpracy z dzieckiem z ASD w szkole
Dostosowanie klasy i szkoły do potrzeb osoby z ASD.
Metody kształcenia
ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej;
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Praca pisemna: opracowanie konspektu zajęć dla uczniów normatywnych w klasie w której jest dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Literatura podstawowa
Atwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk 2013.
Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.