Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
podyplomowe
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr
2
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Tomasz Fetzki
mgr Marzena Ganczar
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
-
-
20 (w tym jako e-learning)
1,33 (w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest:
przedstawienie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z uczniami ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu (w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną) w szkole specjalnej,
prezentacja możliwości dostosowania podstawy programowej do indywidualnych potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów oraz warunków szkolnych.
ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów z zaburzeniami sprzężonymi ze spektrum autyzmu.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej i specjalnej oraz pedagogiki specjalnej (w zakresie specyfiki zaburzeń ze spektrum autyzmu), zdobytą w trakcie studiów licencjackich oraz magisterskich, jak też w trakcie aktywności profesjonalnej w zawodzie nauczycielskim oraz na przedmiotach: "Wybrane zagadnienia zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu", "Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu - diagnoza różnicowa" oraz "Dydaktyka specjalna".
Zakres tematyczny
Tematyka ćwiczeń:
Uczniowie z zaburzeniami sprzężonymi ze spektrum autyzmu w placówce kształcenia specjalnego; nauczanie indywidualne i grupowe.
Diagnoza umiejętności szkolnych oraz diagnoza funkcjonowania ucznia z zaburzeniami sprzężonymi ze spektrum autyzmu jako podstawa planowania i realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz terapeutycznych.
Dostosowanie warunków realizacji podstawy programowej do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów z zaburzeniami sprzężonymi ze spektrum autyzmu.
Wspomaganie rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i komunikacji uczniów z zaburzeniami sprzężonymi ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej.
Standardy pracy dla uczniów z zaburzeniami sprzężonymi ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów z zaburzeniami sprzężonymi ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin.
Projektowanie oddziaływań terapeutycznych wobec uczniów z zaburzeniami sprzężonymi ze spektrum autyzmu - konstrukcja konspektów zajęć.
Opracowanie scenariusza spotkania/eventu w środowisku lokalnym z udziałem uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin.
Metody kształcenia
ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
prac zaliczeniowych (zestaw konspektów zajęć oraz scenariusz spotkania w środowisku lokalnym),
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Fleth-Watson S., Happe F., Autism: A New Introduction to Psychological Theory and Current Debate, Temple Grandin 2019.
Pisula E., Autyzm: przyczyny symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
Schopler E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.
Literatura uzupełniająca
Atwood T., Zespół Aspergera, Gdańsk 2010.
Dydaktyka specjalna, Głodkowska J. (red.), Warszawa 2012.
Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Kraków 2016.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2024 16:54)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.