SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rewalidacja indywidualna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rewalidacja indywidualna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-RIA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie merytoryczne słuchacza do prowadzenia indywidualnej rewalidacji z dzieckiem/ uczniem ze spektrum autyzmu. 

Zapoznanie z zasadami organizowania zajęć indywidualnych oraz stworzenie dostosowanego do potrzeb dziecka/ucznia indywidualnego programu zajęć rewalidacyjnych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu, pedagogiki specjalnej oraz znajomość koncepcji zindywidualizowanego nauczania.

Zakres tematyczny

Dokumentacja psychologiczno-pedagogiczna dziecka/ucznia z autyzmem jako kierunek do pracy indywidualnej. Zasady terapii i rewalidacji indywidualnej z dzieckiem/uczniem ze spektrum. Organizacja rewalidacji indywidualnej dostosowanej do potrzeb i preferencji ucznia w szkole i poza szkołą - uspołecznianie Program zajęć rewalidacyjnych i ewaluacja/sprawozdanie, postęp efektów. Wybrane metody pracy: Metoda C. Sutton, Trening umiejętności społecznych itp.

Metody kształcenia

Praca z tekstem źródłowym, dyskusja, metoda problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z ćwiczeń: pozytywna ocena z projektu (50%), aktywność na zajęciach (25%) oraz obecność (25%).

Ocena ostateczna: oceną ostateczną jest ocena z ćwiczeń.

Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania (każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć).

Literatura podstawowa

1. Kossewska J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków 2009. 

2. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: materiały dla nauczycieli. Warszawa 2010. 

3. Timms L. A., Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. 60 sytuacji społecznych i tematów do dyskusji. Warszawa 2012. 

4. Gerland G., Prawdziwy człowiek: osobista opowieść o dorastaniu i edukacji w autyzmie. Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca

1. McClannahan, Lynn E., Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji : metoda skryptów i ich wycofywania. Gdańsk 2016. 

2. Knill M., Programy aktywności: świadomość ciała, kontakt i komunikacja. Warszawa 2009. 

3. Wilde K., Logistyka autyzmu: przewodnik dla rodziców, którzy zmagają się z kładzeniem dziecka spać, treningiem toaletowym, napadami złości, biciem i innymi  wyzwaniami życia codziennego. Gdańsk 2016. 

4. Price D., Unmasking Autism: Discovering the New Faces of Neurodiversity, London 2022

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 25-04-2024 23:45)