Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej celów, zasad i kontekstów środowiskowych badań służących diagnozie pedagogicznej osób z różnorodnymi zaburzeniami i nietypowościami rozwojowymi, ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej, niepełnosprawności somatycznej (choroby przewlekłe), niepełnosprawności motorycznej, dysfunkcji narządu słuchu oraz odmienności językowej, etnicznej i kulturowej.
Poznanie przez studentów wybranych narzędzi diagnozy pedagogicznej.
Opanowanie przez studentów podstaw umiejętności projektowania narzędzi diagnostycznych i poprawnego prowadzenia diagnozy pedagogicznej w ramach pedagogiki specjalnej oraz wykorzystania efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.
Prerequisites
Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej oraz diagnostyki w pedagogice, zdobytą w trakcie studiów licencjackich oraz magisterskich, jak też w trakcie aktywności profesjonalnej w zawodzie nauczycielskim oraz na przedmiotach: "Diagnostyka w pedagogice specjalnej" i "Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE z elementami neuropsychologii".
Scope
Proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy. Diagnoza funkcjonalna specjalnych potrzeb edukacyjnych w różnych obszarach funkcjonowania dziecka/ucznia.
Wybrane narzędzia i wybrane formularze diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy dzieci i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością somatyczną (choroby przewlekłe), niepełnosprawnością motoryczną, dysfunkcją narządu słuchu oraz charakteryzujących się odmiennością językową, etniczną i kulturową - konstrukcja, zasady prowadzenia diagnozy.
Zasady wykorzystanie efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.
Projekt: opracowanie formularza narzędzia diagnostycznego przeznaczonego do badania wybranego typu zaburzenia lub oboczności w rozwoju oraz zaprojektowanie na jego podstawie celów do Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.
Teaching methods
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych, praca w grupach.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach (2 godz. dydaktyczne) bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Recommended reading
Krakowiak K. (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, Warszawa 2017.
Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
Pilecka W., Rutkowski M. (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości : psychopedagogiczne podstawy edukacji, rewalidacji i terapii trudności w uczeniu się, Kraków 2009.
Wybrane narzędzia diagnozy funkcjonalnej.
Further reading
Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
Harlen, W. Assessment of learning, Thousand Oaks 2007.
Konarzewski S., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
Notes
Modified by mgr Agnieszka Fetzka (last modification: 21-04-2024 10:36)