SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych I - course description

General information
Course name Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych I
Course ID 05.6-WP-PSEW-DSPE1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

  1. Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej celów, zasad i kontekstów środowiskowych badań służących diagnozie pedagogicznej osób z różnorodnymi zaburzeniami i nietypowościami rozwojowymi, ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej, niepełnosprawności somatycznej (choroby przewlekłe), niepełnosprawności motorycznej, dysfunkcji narządu słuchu oraz odmienności językowej, etnicznej i kulturowej.
  2. Poznanie przez studentów wybranych narzędzi diagnozy pedagogicznej.
  3. Opanowanie przez studentów podstaw umiejętności projektowania narzędzi diagnostycznych i poprawnego prowadzenia diagnozy pedagogicznej w ramach pedagogiki specjalnej oraz wykorzystania efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.

Prerequisites

Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej oraz diagnostyki w pedagogice, zdobytą w trakcie studiów licencjackich oraz magisterskich, jak też w trakcie aktywności profesjonalnej w zawodzie nauczycielskim oraz na przedmiotach: "Diagnostyka w pedagogice specjalnej" i "Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE z elementami neuropsychologii".

 

Scope

  1. Proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy. Diagnoza funkcjonalna specjalnych potrzeb edukacyjnych w różnych obszarach funkcjonowania dziecka/ucznia.
  2. Wybrane narzędzia i wybrane formularze diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy dzieci i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością somatyczną (choroby przewlekłe), niepełnosprawnością motoryczną, dysfunkcją narządu słuchu oraz charakteryzujących się odmiennością językową, etniczną i kulturową - konstrukcja, zasady prowadzenia diagnozy.
  3. Zasady wykorzystanie efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.
  • Projekt: opracowanie formularza narzędzia diagnostycznego przeznaczonego do badania wybranego typu zaburzenia lub oboczności w rozwoju oraz zaprojektowanie na jego podstawie celów do Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.  

Teaching methods

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach (2 godz. dydaktyczne) bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Recommended reading

  1.  Krakowiak K. (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, Warszawa 2017.
  2.  Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
  3. Pilecka W., Rutkowski M. (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości : psychopedagogiczne podstawy edukacji, rewalidacji i terapii trudności w uczeniu się, Kraków 2009.
  4. Wybrane narzędzia diagnozy funkcjonalnej.

Further reading

  1. Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
  2. Harlen, W. Assessment of learning, Thousand Oaks 2007.
  3. Konarzewski S., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
  4. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.

Notes


Modified by mgr Agnieszka Fetzka (last modification: 21-04-2024 10:36)