SylabUZ

Generate PDF for this page

Specjalne potrzeby edukacyjne - różnice kulturowe - course description

General information
Course name Specjalne potrzeby edukacyjne - różnice kulturowe
Course ID 05.6-WP-PSEW-SPRK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z dokumentacją prawną określającą zasady realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci obcokrajowców, ukazanie zadań, jakie stoją przed szkołą, w której dzieci te pobierają naukę. Ponadto wskazanie trudności związanych z realizacją specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci obcokrajowców oraz ukazanie obszarów współpracy z rodzinami. 

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu prawa oświatowego  

Scope

1) Podstawy prawne regulujące naukę dzieci obcokrajowców w polskich szkołach. Podstawowe pojęcia - edukacja wielokulturowa, międzykulturowa, różnice kulturowe. Koncepcje teoretyczne podejścia do różnic kulturowych. Mechanizmy adaptacyjne i wynikające z tego trudności.  2) Obszary pomocy udzielanej przez szkołę dzieciom obcokrajowców. 3) Specyficzne  potrzeby edukacyjne dzieci obcokrajowców. 4) Sukcesy i porażki edukacyjne uczniów pochodzących z różnych kultur. 5)  Obszary współpracy z rodzicami. 

Teaching methods

Wykład podający, metody aktywizujące

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej zgodnie z przyjętym progiem punktowym: Sprawdzian/ test  wg punktacji  94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0

 

Recommended reading

  1. Blaski i cienie imigracji: problemy cudzoziemców w Polsce, red. E. Nowicka,  Warszawa 2011. 
  2.  Chromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej,  Gdańsk 2004
  3. Edukacja dzieci i młodzieży w środowiskach zróżnicowanych kulturowo, red. T. Lewowicki, B. Chojnacka-Synaszko, G. Piechaczek-Ogierman, Toruń  2014. 

Further reading

  1. Bernacka – Langier A., Dąbrowska E., Pawlic – Rafałowska E., Wasilewska – Łaszczuk J., Zasuńska M., (2011 ), Praca z uczniem cudzoziemskim. Przewodnik dobrych praktyk dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów, Warszawa, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy.
  2. Bernacka - Langier A., Janik - Płocińska B., Pawlic-Rafałowska E., Kosowicz A., Piegat - Kaczmarzyk M., Walczak G., Rejmer Z., Wasilewska – Łaszczuk J., Zasuńska M., ( 2010 ), Inny w polskiej szkole - poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, Warszawa, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy,

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 22-04-2024 00:15)