SylabUZ
Course name | Konstruowanie i ewaluacja indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego |
Course ID | 05.6-WP-PSEW-KEIP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Zapoznanie studenta z istotą i zasadami tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) w oparciu o przeprowadzoną diagnozę funkcjonowania i opracowaną wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania ucznia (WOPFU). Ukształtowanie umiejętności tworzenia IPET. Ugruntowanie postawy aktywności i sumienności.
Podstawy pedagogiki specjalnej. Umiejętności metodyczne w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnością. Podstawowa wiedza z zakresu diagnozowania potrzeb dziecka/ucznia z niepełnosprawnością.
1) Podstawy prawne tworzenia indywidualnych programów pracy z uczniem/dzieckiem. 2) Wielospecjalistyczna diagnoza funkcjonowania i ocena potrzeb – jako podstawa pomocy uczniowi. 3) Tworzenie IPET-u. 4) Dostosowywanie wymagań edukacyjnych do rozpoznanych potrzeb ucznia. 5) Współpraca w tworzeniu i realizacji IPET-u. 6) Ocena skuteczności prowadzonych działań.
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Aktywność na zajęciach. Przygotowanie fragmentu WOPFU i fragmentu IPET.
1. Knopik T., Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne, Warszawa 2018
2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.
3. Jas M., Jarosińska M., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży: ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Warszawa 2010.
4. Aktualne przepisy prawa oświatowego (ustawy, rozporządzenia).
1. Głodkowska J. (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2010.
2. Leśniewska K., Puchała E., Zaremba L. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach. Warszawa 2011.
3. Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2011.
4. Cabaj R., Diagnoza nauczycielska: narzędzia pomiaru pedagogicznego, Gdynia 2012.
Modified by dr Regina Korzeniowska (last modification: 16-04-2024 15:27)