SylabUZ

Generate PDF for this page

Praca z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zachowania trudne - zagrożonymi niedostosowaniem społecznym - course description

General information
Course name Praca z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zachowania trudne - zagrożonymi niedostosowaniem społecznym
Course ID 05.6-WP-PSpP-PDMZT-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie słuchaczy z podstawowymi informacjami dotyczącymi  zaburzeń zachowania - ich podłoża, objawów, typologii. 
  • rola diagnozy zaburzeń zachowania (istota działań socjoterapeutycznych i planowania procesu socjoterapeutycznego).
  • podstawy  korekcji zaburzeń zachowania.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki specjalnej, psychologii klinicznej i rozwojowej.

Scope

Problematyka ćwiczeń:

Zaburzenia zachowania w aspekcie bio-psycho-społecznym.

Objawy zaburzeń zachowania (typologie i klasyfikacje).

Diagnoza zaburzeń zachowania - rola socjoterapii i korekcja zaburzeń zachowania.

Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych (np. Zespół Aspergera, ADHD).

Planowanie procesu socjoterapeutycznego.

 

 

Teaching methods

Praca w grupach, rozwiązywanie zadań.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia:  aktywność na zajęciach w zakresie posiadanej wiedzy dotyczącej zaburzeń zachowania; ocena samodzielne przygotowanego konspektu zajęć korekcyjnych dla wskazanej grupy dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania (ocena wykorzystania metod i technik socjoterapeutycznych). Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

Ocenie poddawana jest także postawa studenta wobec przedmiotu.

 

 

 

 

Recommended reading

 

  1. Jagieła J., Socjoterapia w szkole. Kraków 2007.
  2. Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.
  3. Kołakowski A., Zaburzenia zachowania u dzieci: teoria i praktyka, Sopot 2013.
  4. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016
  5. Kutscher M i in., Dzieci z zaburzeniami łączonymi: ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Tourett'a, depresja dwubiegunowa i inne, Warszawa 2007.
  6. Paszkiewicz A. Łobacz Ł., Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej.  Warszawa 2013.
  7. Paszkiewicz A., Trudne sytacje w klasie szkolnej - identyfikacja, propozycje rozwiązań. Warszawa 2019.
  8. Sikorski W., Socjoterapia w praktyce psychopedagogicznej. Nysa 2014.
  9. Strzemieczny J., Zeszyty socjoterapeutyczne. Warszwa 1998.

 

 

Further reading

 

  1. Coloroso B., The bully, the bullied, and the bystander. New York 2002.
  2. Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa  2017.
  3. Karasowska A., Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania?, Warszawa 2014.
  4. Tarkowski Z., Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy, Gdańsk 2016.
  5. Trzcińska-Dąbrowska M./ Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń  2004.
  6. Paszkiewicz A., Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej. Warszawa 2017.

Notes


Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 16-04-2024 22:15)