SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Historia najnowsza we współczesnej edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Historia najnowsza we współczesnej edukacji
Kod przedmiotu 08.3--HistD-HNWE-S23
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Historia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Szymczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności merytorycznych i dydaktycznych przyszłych nauczycieli przedmiotu historia oraz historia i teraźniejszość z zakresu historii najnowszej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu historii najnowszej i problemów współczesnego świata.

Zakres tematyczny

  1. Podstawa programowa do Historii, WOS oraz Historii i teraźniejszości – analiza założeń dokumentów w zakresie historii najnowszej;
  2. Rozwój kompetencji społecznych i obywatelskich w PP Historii, WOS oraz HiT;
  3. Instytucje wspomagające pracę nauczyciela w zakresie historii najnowszej;
  4. Cyfrowe upowszechnianie historii najnowszej;
  5. Materiały edukacyjne i pomoce przydatne w pracy dydaktycznej nauczycieli;
  6. Źródła do dziejów historii najnowszej i ich wykorzystanie w pracy dydaktycznej;
  7. Metodyka pracy na lekcji;
  8. Historia najnowsza w egzaminach zewnętrznych.

Metody kształcenia

dyskusja, rozmowa nauczająca, prezentacja, praca ze źródłami, praca w grupach roboczych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

- przygotowanie pakietu materiałów do nauczania historii najnowszej obejmującego: kartę pracy, scenariusze lekcji, prezentację multimedialną z dowolnie wybranej tematyki (0-6pkt.)

- uzyskanie uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji, pracy w grupach .

W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów.  W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach sprawdzianu.

Ocena końcowa: 6 pkt. – dostateczny; 7 pkt.  – dostateczny plus; 8 pkt. – dobry; 9 pkt. – dobry plus; 10 pkt. – bardzo dobry

Literatura podstawowa

1. Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, PWN Warszawa 2008

2. Parlament - konstytucja - demokracja w edukacji historycznej i obywatelskiej, SOP Toruń 2011.

3. Dydaktyka historii. Nowe perspektywy, red. D.Konieczka - Śliwińska, Warszawa 2023.

Literatura uzupełniająca

- Miejsca pamięci w edukacji historycznej. Zbiór studiów, SOP Toruń 2009
- Muzea i archiwa w edukacji historycznej, Toruńskie Spotkania Dydaktyczne IV, Toruń 2007.
- Źródła w edukacji historycznej,Toruńskie Spotkania Dydaktyczne III, SOP Toruń 2006.
- Tradycja i nowoczesność w edukacji historycznej. XI Toruńskie Spotkania Dydaktyczne, SOP Toruń 2016.
- Osiński Z., Internetowe źródła informacji dla historyka najnowszych dziejów Polski. [w] Biblioteka, książka, informacja i Internet 2010, red. Z. Osiński, Lublin 2010, s. 8-26 http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/docmetadata?id=2687&from=latest.
- Cyfrowa historia. Raport z badań, https://www.szkolazklasa.org.pl/cyfrowa-historia-raport-z-badan/
- Edukacja w przestrzeni społecznej. Paradygmaty zmian, red. Anna Karpińska, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alina Szwarc, Białystok 2021 https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11246/1/Edukacja_w_przestrzeni_spolecznej.pdf
- Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, red. J. Rulka, B. Tarnowska, Bydgoszcz 2002.
- Osiński Z., Wyzwania dla dydaktyki historii wynikające z formowania się społeczeństwa informacyjnego [w:] Dydaktyka historii jako dyscyplina akademicka wobec wyzwań
współczesności, pod red. L. Kudły i Cz. Nowarskiego, Kraków 2008.
- Historia najnowsza w literaturze i kulturze a edukacja polonistyczna, red. Agnieszka Kania, Anna Janus-Sitarz, Warszawa 2018.
Podręczniki dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej z historii, WOS i HiT
Podcast „Najnowsza historia, najnowsze technologie” – pierwsza audycja dla nauczycieli o nowych technologiach https://ipn.gov.pl/pl/aktualnosci/185029,Podcast-Najnowsza-historia-najnowsze-technologie-pierwsza-audycja-dla-nauczyciel.html
 

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Szymczak (ostatnia modyfikacja: 11-04-2024 01:44)