SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru - Historia najnowsza we współczesnej edukacji |
Kod przedmiotu | 08.3--HistD-HNWE-S23 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności merytorycznych i dydaktycznych przyszłych nauczycieli przedmiotu historia oraz historia i teraźniejszość z zakresu historii najnowszej.
Podstawowa wiedza z zakresu historii najnowszej i problemów współczesnego świata.
dyskusja, rozmowa nauczająca, prezentacja, praca ze źródłami, praca w grupach roboczych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- przygotowanie pakietu materiałów do nauczania historii najnowszej obejmującego: kartę pracy, scenariusze lekcji, prezentację multimedialną z dowolnie wybranej tematyki (0-6pkt.)
- uzyskanie uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji, pracy w grupach .
W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach sprawdzianu.
Ocena końcowa: 6 pkt. – dostateczny; 7 pkt. – dostateczny plus; 8 pkt. – dobry; 9 pkt. – dobry plus; 10 pkt. – bardzo dobry
1. Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, PWN Warszawa 2008
2. Parlament - konstytucja - demokracja w edukacji historycznej i obywatelskiej, SOP Toruń 2011.
3. Dydaktyka historii. Nowe perspektywy, red. D.Konieczka - Śliwińska, Warszawa 2023.
- Miejsca pamięci w edukacji historycznej. Zbiór studiów, SOP Toruń 2009
- Muzea i archiwa w edukacji historycznej, Toruńskie Spotkania Dydaktyczne IV, Toruń 2007.
- Źródła w edukacji historycznej,Toruńskie Spotkania Dydaktyczne III, SOP Toruń 2006.
- Tradycja i nowoczesność w edukacji historycznej. XI Toruńskie Spotkania Dydaktyczne, SOP Toruń 2016.
- Osiński Z., Internetowe źródła informacji dla historyka najnowszych dziejów Polski. [w] Biblioteka, książka, informacja i Internet 2010, red. Z. Osiński, Lublin 2010, s. 8-26 http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/docmetadata?id=2687&from=latest.
- Cyfrowa historia. Raport z badań, https://www.szkolazklasa.org.pl/cyfrowa-historia-raport-z-badan/
- Edukacja w przestrzeni społecznej. Paradygmaty zmian, red. Anna Karpińska, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alina Szwarc, Białystok 2021 https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11246/1/Edukacja_w_przestrzeni_spolecznej.pdf
- Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, red. J. Rulka, B. Tarnowska, Bydgoszcz 2002.
- Osiński Z., Wyzwania dla dydaktyki historii wynikające z formowania się społeczeństwa informacyjnego [w:] Dydaktyka historii jako dyscyplina akademicka wobec wyzwań
współczesności, pod red. L. Kudły i Cz. Nowarskiego, Kraków 2008.
- Historia najnowsza w literaturze i kulturze a edukacja polonistyczna, red. Agnieszka Kania, Anna Janus-Sitarz, Warszawa 2018.
Podręczniki dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej z historii, WOS i HiT
Podcast „Najnowsza historia, najnowsze technologie” – pierwsza audycja dla nauczycieli o nowych technologiach https://ipn.gov.pl/pl/aktualnosci/185029,Podcast-Najnowsza-historia-najnowsze-technologie-pierwsza-audycja-dla-nauczyciel.html
brak
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Szymczak (ostatnia modyfikacja: 11-04-2024 01:44)