SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Ziemie Zachodnie i Północne Polski w edukacji historycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Ziemie Zachodnie i Północne Polski w edukacji historycznej
Kod przedmiotu 08.3--HistD-ZZPEH-S23
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Historia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów specjalności nauczycielskiej w zakresie zagadnień Polski Zachodniej i Północnej jako elementu kształcenia historycznego na rożnych szczeblach edukacji.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

1) Pojęcie Ziem Zachodnich i Północnych 2) Podręczniki szkolne wobec problematyki Polski Zachodniej i Północnej 3) Społeczeństwo i gospodarka w edukacji o Ziemiach Zachodnich i Północnych 4) Dziedzictwo kulturowe w edukacji o Ziemiach Zachodnich i Północnych 5) Tożsamość społeczności lokalnych 6) Pamięć prywatna i rodzinna 7) Edukacja instytucjonalna w przestrzeni społecznej - muzea, NGO 8) Region i regionalizm na w Polsce Zachodniej i Północnej 9) Edukacja na pograniczu polsko-niemieckim 

Metody kształcenia

Dyskusja, praca z tekstem źródłowym, rozmowa nauczająca, studium przypadku

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji lub prezentacji referatu. każda aktywność to 1 pkt. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. 

Ocena końcowa:

4 pkt. – dostateczny

5 pkt.  – dostateczny plus

6 pkt. – dobry

7 pkt. – dobry plus

8 pkt. – bardzo dobry

Literatura podstawowa

Historia ludzi, historia dla ludzi. Krytyczny wymiar edukacji historycznej, red. I. Chmura-Rutkowska, E. Głowacka-Sobiecka, I. Skórzyńska, Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca

M. Golka, Pamięć społeczna i jej implanty, Warszawa 2009.

Region czy regiony. Ziemie Zachodnie i Północne 1945-1989, Wrocław 2022. 

A. Sakson, Nowe społeczeństwo Ziem Zachodnich i Północnych (1945-2020), Poznań 2020. 

R. Traba, Historia - przestrzeń dialogu, Warszawa 2006.

M. Tureczek, Ziemia Lubuska. Społeczny wymiar dialogu o przeszłości i tożsamości, Międzyrzecz - Wschowa - Zielona Góra 2014.

O nowy model historycznych badań regionalnych, red. K. A. Makowski, Poznań 2007.

Ziemia lubuska. Rozważania o historii i tożsamości regionu, red. T. Nodzyński, M. Tureczek, J. Zięba , Zielona Góra 2014.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2024 23:00)