SylabUZ
Course name | Repetytorium z epoki II |
Course ID | 08.3--HistD-RE2-S23 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | History |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest szczegółowa znajomość wybranej epoki z zakresu historii Polski i powszechnej, co ma wspomóc studenta w pisaniu pracy dyplomowej oraz przygotowaniu do egzaminu dyplomowego.
Temat pracy dyplomowej odpowiadający wybranej epoce historycznej.
1) Wpływ rewolucji francuskiej i wojen napoleońskich na na świat w XIX w. 2) Porządek Kongresu Wiedeńskiego w Europie - trwałość i zmiany. 3) Wiosna Ludów jako etap walki o wolności polityczne i narodowe w Europie. 4) Rosja w XIX i na początku XX wieku - rola rewolucji rosyjskich. 5) Zjednoczenie Niemiec i Włoch. 6) Wojna secesyjna w USA i jej konsekwencje. 7) Polskie powstania a idee legalizmu i pracy organicznej w XIX w. 8) Nowoczesne polskie ruchy polityczne przełomu XIX i XX wieku: narodowy, socjalistyczny, ludowy. Odradzanie się irredenty polskiej. 9) Przyczyny wybuchu I wojny światowej. 10) Przebieg i główne konsekwencje polityczne I wojny światowej (do 1918 r.). 11) Przesłanki odbudowy państwa polskiego po I wojnie światowej. 12) Osiągnięcia cywilizacyjne i społeczne XIX wieku.
Wykład konwersatoryjny, dyskusja, prelekcja, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Uzyskanie minimum 7 pkt. za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w dyskusji, samodzielnym przedstawieniu i analizowaniu faktów, interpretacji analizowanych na zajęciach źródeł historycznych, dokonywaniu ocen historycznych faktów i postaci; zaliczenie w ramach konsultacji 1 lektury z wykazu literatury uzupełniającej. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność na zajęciach, 2 – przygotowanie samodzielnego wystąpienia w formie prelekcji.
W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach konsultacji.
1. Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000 i nast. wyd.
2. Kieniewicz S., Historia Polski 1795-1918 (różne wydania).
3. Kizwalter T., Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2003.
4. Pajewski J., Historia Powszechna 1871-1918, (różne wydania).
5. Pajewski J., Historia Powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2008.
6. Zdrada J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 2005.
7. Żywczyński M., Historia Powszechna 1789-1870, (różne wydania).
1. Baszkiewicz J., Meller S., Rewolucja francuska 1789-1794. Społeczeństwo obywatelskie, Warszawa 1983.
2. Europa i świat w epoce napoleońskiej, red. M. Senkowska-Gluck, Warszawa 1988.
3. Europa i świat w epoce restauracji, romantyzmu i rewolucji 1815-1849, t. I-II, red. W. Zajewski, Warszawa 1991.
4. Grochulska B., Księstwo Warszawskie, Warszawa 1966, 1991.
5. Kalembka S., Wiosna Ludów w Europie, Warszawa 1991.
6. Kalembka S., Wielka Emigracja, Warszawa 1971.
7. Kieniewicz S., Powstanie styczniowe, Warszawa 1983.
8. Łepkowski T., Polska narodziny nowoczesnego narodu, Warszawa 1967.
9. Łojek T., Szanse Powstania Listopadowego, Warszawa 1986.
10. Pajewski J., Pierwsza wojna światowa 1914-1918, Warszawa 2006.
11. Powstanie Listopadowe 1830-1831. Dzieje wewnętrzne, militaria. Europa wobec powstania, red. W. Zajewski, Warszawa 1980.
12. Trzeciakowski L., Pod pruskim zaborem 1850-1918, Warszawa 1973.
brak
Modified by dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (last modification: 09-04-2024 23:00)