SylabUZ

Generate PDF for this page

Interpersonal Communication - course description

General information
Course name Interpersonal Communication
Course ID 15.9-WE-EP-KI
Faculty Faculty of Computer Science, Electrical Engineering and Automatics
Field of study Electrical Engineering
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Rozwój umiejętności i kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej, w tym w w pracy zespołowej, w kontekście perspektywy rozwoju przemysłu 5.0.

Prerequisites

Brak.

Scope

Komunikacja. Komunikacja werbalna, niewerbalna, pisemna. Bariery komunikacyjne i sposoby ich pokonywania.

Warunki skutecznej komunikacji, błędy w komunikowaniu się z klientem lub kontrahentem.

Zespół. Zespoły w środowisku pracy. Role zespołowe. Etapy rozwoju zespołu. Komunikacja w zespole. Problemy zespołu.

Efektywne i nieefektywne wzorce zachowań. Zachowania w sytuacji konfliktu, sposoby rozwiązywania konfliktu.

Autoprezentacja – zasady skutecznej autoprezentacji, autoprezentacja w miejscu pracy.

Asertywność i praktyczne zastosowanie zachowań asertywnych.

Kompetencje kluczowe z perspektywy rozwoju przemysłu 5.0.

Elementy Design Thinking. Wybrane elementy podejścia do tworzenia nowych produktów/usług w oparciu o zrozumienie potrzeb użytkowników.

Teaching methods

gry symulacyjne, dyskusja, praca w grupach, metoda projektu, symulacje, ćwiczenia

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen/zaliczenia ze wszystkich form sprawdzających.

Szczegółowe informacje przedstawiane są przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.

Recommended reading

  1. Bruce A., Love S. Presentation Essentials: The Tools You Need to Captivate Your Audience, Deliver Your Story, and Make Your Message Memorable. McGraw Hill; 2022.
  2. Konin JG., Denegar CR.: Professional Presentations for an International Audience, Athletic Training Education Journal (Allen Press Publishing Services Inc), 2019, 14(4), 323.
  3. Larios A.: Design Thinking in Practice., PM World Journal, 10(4), Apr. 2021, 1–7.
  4. Lopez EJ, Jimenez FC, Sandoval GL, et al. Technical Considerations for the Conformation of Specific Competences in Mechatronic Engineers in the Context of Industry 4.0 and 5.0. PROCESSES. 2022;10(8):1445.
  5. Mostert NM.: Belbin – the Way Forward for Innovation Teams, Journal of Creativity and Business Innovation, 1, 2015, 35-48.
  6. Materiały wskazane przez prowadzącego zajęcia.

Further reading

  1. Bast, F. Crux of time management for students. Resonance 21, 71–88 (2016). https://doi.org/10.1007/s12045-016-0296-6
  2. Digmayer C, Jakobs E-M. Analyzing Safety Communication in Industrial Contexts. Journal of Technical Writing and Communication. 2022;52(3):251-290.
  3. Gorzelany-Dziadkowiec M, Gorzelany J, Kosała M, Smutek H, Kubula S. People and Technology − Employee Competency Profile in Industry 4.0. Organization Review / Przeglad Organizacji. 2022;(6):37-46.
  4. Karten N., Gottesdiener E.: Presentation Skills for Technical Professionals : Achieving Excellence. Ely, Cambridgeshire, United Kingdom: ITGP; 2010.
  5. Krawczyk J.: Komunikacja interpersonalna w miejscu pracy w opinii studentów. Homo et Societas. 2023;7:134-146.
  6. Lagorio A, Cimini C. Towards 5.0 skills acquisition for students in industrial engineering: the role of learning factories. Procedia Computer Science. 2024;232:317-326.
  7. Pinzone M., Fantini P., Perini S., Garavaglia S., Taisch M., Miragliotta G., Jobs and Skills in Industry 4.0: An Exploratory Research, w Lödding H., Riedel R., Thoben K. D., von Cieminski G. (red.), Advances in Production Management Systems. The Path to Intelligent, Collaborative and Sustainable Manufacturing, Cham, Switzerland, Springer, 2017.
  8. Saniuk S, Grabowska S. Knowledge and Skills Development for Implementing the Industry 5.0 Concept. Proceedings of the European Conference on Knowledge
    Management. 2023;24(2):1188-1195.
  9. Scarlat C, Bărar D-AS. Towards a Transcultural Approach for Inter-Professional Communication in Complex IT Project Teams—Aiming to Avoid Cross-Functional and Cross-Hierarchical Conflicts. Systems. 2024;12(1):10.
  10. Sylwestrzak B. External environment of an organization and professional competencies of employees in Poland. Scientific Journal of the Military University of Land Forces. 2022;54(1):126-140.
  11. Wawrzała P., A model to support the formation and work of design thinking teams, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 2022, nr 165, s.383-392

Notes

Brak.


Modified by dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ (last modification: 10-04-2024 10:19)