SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza matematyczna I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza matematyczna I
Kod przedmiotu 11.1-WE-EP-AM1
Wydział Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki
Kierunek Elektrotechnika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Głazowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami analizy matematycznej: zbieżność ciągu liczbowego; zbieżność szeregu liczbowego; granica, ciągłość i pochodna funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej, a także ze związkami między tymi pojęciami. Kolejnym celem jest zaznajomienie studenta z podstawowymi pojęciami rachunku całkowego funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej.

Wymagania wstępne

Znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Pojęcie ciągu liczbowego i jego podstawowe własności: monotoniczność i ograniczoność.
  2. Granica ciągu liczbowego i jej własności: jednoznaczność granicy; zbieżność ciągu a jego ograniczoność; działania na granicach ciągów; twierdzenie o trzech ciągach; zbieżność ciągu monotonicznego i ograniczonego; liczba Eulera; granica w sensie niewłaściwym; podciąg i jego granica; granice ekstremalne ciągu liczbowego. 
  3. Szeregi liczbowe: zbieżność szeregu, kryteria zbieżności szeregów liczbowych o wyrazach dodatnich, własności szeregów o wyrazach dowolnych. 
  4. Granica funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej: granice jednostronne funkcji w punkcie; granice nieskończone i w nieskończoności; podstawowe własności granic funkcji. 
  5. Ciągłość funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej: ciągłość funkcji w punkcie i w zbiorze; klasyfikacja punktów nieciągłości; własności funkcji ciągłych;  twierdzenie Weierstrassa; twierdzenie Darboux.
  6. Pochodna funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej: definicja i interpretacje pochodnej funkcji w punkcie. Różniczkowalność funkcji w zbiorze. Ciągłość a różniczkowalność. Podstawowe reguły różniczkowania, pochodne funkcji elementarnych. Twierdzenia o wartości średniej i ich zastosowania. Reguła de L`Hospitala. Pochodne i różniczki wyższych rzędów funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. Wzór Taylora. Ekstrema lokalne i globalne funkcji. Wypukłość, wklęsłość i punkty przegięcia wykresu funkcji.
  7. Całka nieoznaczona funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. Podstawowe metody wyznaczania całek nieoznaczonych. Całka oznaczona Riemanna i jej własności.  Podstawowe twierdzenia rachunku całkowego. Szacowanie całek oznaczonych. Zastosowania geometryczne i fizyczne całki Riemanna (pole figury płaskiej, długość krzywej, objętość i pole powierzchni bryły obrotowej, praca, energia elektryczna, napięcie). Całki niewłaściwe. 

Ćwiczenia

  1. Badanie monotoniczności i ograniczoności ciągu liczbowego.  
  2. Wyznaczanie granicy ciągu liczbowego. 
  3. Badanie zbieżności szeregów o wyrazach dodatnich w oparciu o odpowiednie kryteria zbieżności.
  4. Obliczanie granicy funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. 
  5. Badanie ciągłości funkcji w punkcie i w zbiorze. 
  6. Badanie różniczkowalności funkcji w punkcie. 
  7. Wyznaczanie pochodnej funkcji w oparciu o podstawowe reguły różniczkowania. 
  8. Obliczanie granicy funkcji przy pomocy reguły de L’Hospitala. 
  9. Wyznaczanie ekstremów lokalnych i globalnych funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. 
  10. Obliczanie całek nieoznaczonych. 
  11. Obliczanie całek oznaczonych i całek niewłaściwych. 
  12. Zastosowania rachunku różniczkowego i rachunku całkowego.

 

Metody kształcenia

Wykład: Wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia: w ramach ćwiczeń studenci rozwiązują zadania i dyskutują; praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: Warunkiem koniecznym i dostatecznym uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest zgromadzenie 50 % maksymalnej liczby punktów, jaką można zdobyć z kolokwiów cząstkowych i aktywności na zajęciach. Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (80 %) oraz  przygotowanie do zajęć i aktywność w czasie zajęć (20 %). (W razie potrzeby wykładowca może zmienić warunki zaliczenia ćwiczeń.)

Wykład: Egzamin pisemny z progami punktowymi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. (W razie potrzeby wykładowca może zmienić formę egzaminu.)

Zaliczenie przedmiotu: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny zarówno z ćwiczeń, jak i z egzaminu. Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny/ocen z ćwiczeń i oceny/ocen z egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. J. Banaś, S. Wędrychowicz, Zbiór zadań z analizy matematycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.
  2. G. Decewicz, W. Żakowski, Matematyka, Analiza matematyczna część I, WNT Warszawa, 2005.
  3. M. Grabowski, Analiza matematyczna. Powtórzenie, ćwiczenia i zbiór zadań. WNT, Warszawa, 1997.
  4. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, Oficyna Wydawnicza Gis, Wrocław, 2007.
  5. M. Lassak, Matematyka dla studiów technicznych, WM, Bydgoszcz, 2010.
  6. W. Stankiewicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1971.

Literatura uzupełniająca

  1. R. Rudnicki, Wykłady z analizy matematycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.
  2. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, część I, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dorota Głazowska (ostatnia modyfikacja: 14-04-2024 18:50)