SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Literature-culture-interpretation |
Kod przedmiotu | 09.2--FAD-LCI-S23 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | WH - oferta ERASMUS / Filologia angielska |
Profil | - |
Rodzaj studiów | Program Erasmus drugiego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | angielski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
The aim of the course is to familiarize students with the themes, problems and specific characteristics of contemporary American cinema from the 1960s to the 2020s.
Cinema and television in the 1960s;
Cinema of protest and the sexual revolution;
The new generation of filmmakers (R. Altman, F. Ford Coppola, M. Scorsese, W. Allen);
Transformations within genres: science fiction, adventure films, fantasy;
New variations of horror: psychological, satanic, zombie, slasher;
Postmodern cinema: B. De Palma, the Coen brothers, Q. Tarantino;
African-American cinema;
American auteur cinema (Linklater, Jarmusch, Soderbergh);
The era of blockbusters and comic book movies;
The new era of TV series and the phenomenon of streaming platforms
Discussion, presentations, group work, close reading of academic papers, lecture
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Engagement in class, preparation, final assignment
Paul Monaco, The Sixties. 1960-1969 (History of American Cinema, 8).
American Cinema of the 1990s: Themes and Variations, red. Chris Holmlund, Rutgers University Press, 2008.
American Cinema of the 2000s: Themes and Variations, red.Timothy Corrigan, Rutgers University Press, 2012.
Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i Nostalgia, red. Ł. Plesnara i R. Syski, Kraków: Rabid, 2006.
Mistrzowie kina amerykańskiego. Współczesność, red. Ł. Plesnara i R. Syski, Kraków: Rabid, 2010.
(provided by the teacher)
Kino afroamerykańskie. Twórcy, dzieła, zjawiska, red. Ewa Drygalska, Marcin Pieńkowski, Gdańsk: Katedra, 2015.
(provided by the teacher)
Zmodyfikowane przez dr Paulina Korzeniewska (ostatnia modyfikacja: 03-06-2024 12:19)