SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot wybieralny 1 ................................................................................................. |
Kod przedmiotu | 1-PrzWyb1Ć_pNadGenLJRLD |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Ochrona środowiska / Ochrona zasobów naturalnych |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest nabycie przez studenta wiedzy teoretycznej i praktycznej, w wyniku czego student powinien opisać cechy charakterystyczne wybranych ekosystemów wodnych oraz głównych grup organizmów wodnych, a także scharakteryzować organizację troficzną biocenoz słodkowodnych. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w praktycznej charakterystyce wybranego ekosystemu wodnego. W ramach zajęć laboratoryjnych student powinien poznać podstawowe zasady bezpiecznej pracy w laboratorium biologicznym, opanować techniki mikroskopowania oraz samodzielnego wykonywania preparatów mikroskopowych. Student powinien nauczyć się analizować preparaty gotowe i sporządzone samodzielnie i wykonywać poprawnie rysunki spod mikroskopu.
Znajomość podstawowych wiadomości z zakresu biologii, chemii, ekologii oraz ochrony środowiska.
Przedmiot i zakres hydrobiologii. Środowisko wodne. zbiorniki wodne – wody płynące, jeziora, stawy, zbiorniki powyrobiskowe. Przegląd i charakterystyka formacji ekologicznych. Biologia organizmów wodnych. Przegląd organizmów charakterystycznych dla ekosystemów słodkowodnych. Roślinność różnych typów akwenów. Przystosowania roślin do środowiska wodnego. Metodyka oceny stanu czystości wód.
Metody podające (pogadanka), metoda praktyczna (laboratoryjna, prezentacja multimedialna, pokaz, praktyka).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów (pytania zamknięte i otwarte), samodzielnie opracowanych kart pracy oraz prezentacji multimedialnej. w celu uzyskania oceny dostatecznej za kolokwia i karty pracy konieczne jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
[1] M.Pliński,:Hydrobiologia ogólna, Uniwersytet Gdański, Gdańsk,1992
[2] Z.Kajak:Hydrobiologia -Limnologia,Ekosystemy wód śródlądowych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1998
[3] M. Strzelec, A. Spyra, W Serafiński, Biologia wód śródlądowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010
[4] J.St. Mikulski: Biologia wód śródlądowych. PWN, Warszawa,1982
[1] Banaszak J., Wiśniewski H.: Podstawy ekologii, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1999
[2] Żmudziński L.,Pęczalska A.: Słownik hydrobiologiczny, PWN,Warszawa, 1984
Zmodyfikowane przez dr Anna Wróblewska-Kurdyk (ostatnia modyfikacja: 08-09-2016 11:10)