SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika
Kod przedmiotu 14.0-WP-PielP-PED-W-S14_pNadGenH8085
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Banach
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Egzamin
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • profesjonalna alfabetyzacja edukacyjna; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat pedagogiki, jako nauki humanistycznej, empirycznej i społecznej;
  • przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu i autoedukacji człowieka;
  • przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju i wychowania człowieka;
  • przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej; doskonalenie umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania złożonych problemów edukacyjnych;
  • rozwijanie umiejętności świadomego odbioru komunikatów w obszarze edukacji, rozpoznawania właściwej intencji pośrednich aktów mowy, a także zdobycie umiejętności skutecznego posługiwania się językiem w pracy pedagogicznej.

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość: umiejętności komunikacyjne oraz zaznajomienie się z literaturą zakres tematyczny przedmiotu.

Zakres tematyczny

Wykład:

Pedagogika, jako nauka. Rozwój historyczny. Przedmiot badań. Działy współczesnej pedagogiki. Miejsce pedagogiki wśród innych nauk. Relacje między pedagogiką a pielęgniarstwem.

Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Pojęcia: wychowanie, nauczanie, socjalizacja, kształcenie, edukacja, samowychowanie, samokształcenia – różnice treściowe w ujmowaniu pojęć i ich wzajemne związki.

Wychowanie. Zjawiska przemian w wychowaniu. Cechy wychowania. Wychowanie w świetle koncepcji psychologicznych i pedagogicznych. Wychowanie, jako proces interakcyjny. Zachowania partnerów interakcji.

Rola wartości w wychowaniu. Różne koncepcje wartości. Klasyfikacje wartości. Związek wychowania z wartościami. Potrzeba wychowania do wartości, preferowane wartości.

                             

Ćwiczenia:

Środowiska wychowawcze. Pojecie środowiska wychowawczego. Kategorie środowisk wychowawczych (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła).

Rodzina. Cechy, modele, typy, funkcje, struktura rodziny, style wychowania, postawy rodzicielskie. Patologia życia rodzinnego.

Grupa rówieśnicza. Charakterystyka grupy rówieśniczej, kategorie grup rówieśniczych, dynamika grupowa.

Cele wychowania: definicje, kontrowersje, wnioski o formułowaniu i stanowieniu celów wychowania.

Metody wychowania. Pojęcie i klasyfikacje metod wychowania. Metody: nagradzania, karania, modelowania, zadaniowa, perswazyjna, metody grupowe.

Formy wychowania. Pojecie, rodzaje, dobór form, operowanie formami wychowania.

Dziedziny wychowania: wychowanie moralne, estetyczne, seksualne, patriotyczne, umysłowe, religijne, zdrowotne.

Warunki skutecznego wychowania: podmiotowość w wychowaniu, style kierowania, poznawanie uczniów, praca nad sobą nauczyciela.

Życie w zdrowiu i chorobie.

Działalność pedagogiczna pielęgniarki. Funkcja wychowawcza i funkcja kształcenia w zawodzie pielęgniarki. Edukacja pacjenta. Pedagogiczne aspekty pracy pielęgniarki z pacjentem i jego rodziną.

Dziecko w szpitalu, problemy ludzi chorych i niepełnosprawnych.

Integracja społeczna osób niepełnosprawnych. Cel, istota, koncepcje integracji społecznej. Formy, uwarunkowania i bariery integracji społecznej. Wychowanie i kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Metody kształcenia

Wykład, wykład konwersatoryjny, metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami – test z progami punktowymi.

Warunkiem zaliczenia wykładu jest rozwiązanie testu sprawdzającego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91 – 100%), dobry plus (81 – 90%), dobry (71 – 80%), dostateczny plus (61 – 70%), dostateczny (51 – 60%). W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: test z progami punktowymi (patrz poniżej) oraz testy umiejętności praktycznych.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest rozwiązanie testu sprawdzającego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91 – 100%), dobry plus (81 – 90%), dobry (71 – 80%), dostateczny plus (61 – 70%), dostateczny (51 – 60%). W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść materiału z ćwiczeń oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.

Literatura podstawowa

  1.  Ciechaniewicz W. (red.), Pedagogika, PZWL, Warszawa 2008
  2. Dąbrowska T. E., Wojciechowska- Charlak B., Między praktyką a teorią wychowania, UMCS, Lublin 1997
  3.  Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007
  4.  Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991
  5. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, Warszawa 2003
  6. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993
  7. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004
  8. Maciarz A. (red.), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków 1999
  9. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994
  10.  Włodarski Z., Hankała A., Nauczanie i wychowania jako stymulacja rozwoju człowieka, Kraków 2004
  11. Góralczyk E., Choroba dziecka w twoim życiu, Warszawa 1996
  12. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1997
  13.  Pecyna M. B., Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej, Warszawa 1998
  14.  Pecyna M. B., Dziecko i jego choroba, Warszawa 2000
  15. Jundziłł E., Pawłowska R., Pedagog wobec osoby chorego, Gdańsk 2010

Literatura uzupełniająca

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów, Kraków 2001.
  3. Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie. Wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.
  4.  Gnitecki J. (red.), Teorie pedagogiczne wobec zmian w humanistyce i w otaczającym świecie, Olsztyn - Poznań 2002.
  5. Konarzewski K., Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, T. 1-2, Warszawa 1995.
  6. Kozioł E., Kobyłecka E. (red.), Pedagogika wobec problemów XX wieku, Zielona Góra 2000.
  7. Kwieciński Z. (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.
  8. Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 14-09-2016 11:04)