SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka szczegółowa-metodyka nauczania plastyki w III etapie edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka szczegółowa-metodyka nauczania plastyki w III etapie edukacji
Kod przedmiotu 05.3-WA-EASPD-DMP3-W-S14_pNadGenE41VY
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Katarzyna Giedrojec
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do prowadzenia zajęć z przedmiotu plastyka w III etapie edukacyjnym.

Wymagania wstępne

Znajomość tematyki związanej z metodyką prowadzenia zajęć z przedmiotu plastyka w I i II etapie edukacyjnym. 

Zakres tematyczny

  • przybliżenie problematyki rozwoju psychofizycznego młodzieży w wieku gimnazjalnym ze szczególnym uwzględnieniem zdolności percepcyjnych oraz sposobów obrazowania plastycznego
  • dysfunkcje rozwojowe młodzieży w wieku gimnazjalnym
  • refleksja nad subiektywnym znaczeniem twórczości w kontekście dzieł i twórców uznanych -  wybrane teorie z dziedziny pedagogiki twórczości
  • analiza nowej podstawy programowej
  • analiza porównawcza wybranych programów nauczania przedmiotu plastyka opracowanych do III etapu edukacyjnego
  • cele nauczania wyznacznikami środków i metod pracy dydaktycznej
  • metody i zasady nauczania ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących
  • techniki plastyczne a metody nauczania
  • struktura lekcji – nauka konstruowania autorskich konspektów lekcji
  • wybrane zagadnienia z historii sztuki dawnej i współczesnej a metody i autorskie pomysły nauczania (propozycje studentów)
  • plan wynikowy – zakładane rezultaty pracy a skala ocen obowiązująca w III etapie edukacyjnym

Metody kształcenia

  • pogadanka
  • prezentacja multimedialna
  • opis
  • metoda sytuacyjna
  • metoda projektów
  • burza mózgów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach
  • ustne i pisemne formy weryfikacji zdobytej wiedzy
  • systematyczna praca nad realizacją wyznaczonych zadań

Literatura podstawowa

  1. Bożena Potocka, Lesława Nowak, Projekty edukacyjne. Poradnik dla nauczycieli, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2002.
  2. Stefan Szuman, Sztuka dziecka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.
  3. Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski, Edukacja w wolności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1991.
  4. Anna Trojanowska, Dziecko i plastyka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.
  5. Dylematy edukacji artystycznej, T.1, pod red. Wiesławy Limont i Kamilli Nielek-Zawadzkiej, Impuls, Kraków 2005.
  6. Krzysztof J. Szmidt, Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Edward Nęcka, Proces twórczy i jego ograniczenia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999.
  2. Edward Nęcka, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.

Literatura uzupełniająca może ulec zmianie.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-09-2016 01:06)