SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zachowania w sytuacjach kryzysowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zachowania w sytuacjach kryzysowych
Kod przedmiotu 14.4-WZ-BezP-ZSK-S16
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Bezpieczeństwo narodowe
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Leszek Gołdyka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest ukazanie bogactwa  i złożoności zachowań społecznych  ludzi w sytuacjach dla nich z wielu punktów widzenia i w wielu aspektach kryzysowych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Definicje (koncepcje) zachowania społecznego,  definicje (koncepcje)  sytuacji kryzysowej,  typologie zachowań społecznych, typologie sytuacji kryzysowych, psychospołeczne uwarunkowania  zachowań w sytuacjach kryzysowych.

Metody kształcenia

Wykład interaktywny i wykład tradycyjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Znajomość treści wykładu i literatury przedmiotu. Zaliczenie pisemne, pytania otwarte. Progi dla ocen: dost - 60%, dst plus - 65%, dobry - 70%, dobry plus - 80%, bdb - 90%.

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Wojciszke, Człowiek wśród Ludzi. Zarys Psychologii Społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, s. 178-277; 313-344.
  2. Sztompka Piotr, Socjologia. Analiza Społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012, s. 57-124.
  3. Wojciech Sitek, Wspólnota i Zagrożenie. Socjologiczny Przyczynek do analizy krótkotrwałej Wspólnoty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
  4. Krzysztof Kaniasty, Klęska żywiołowa czy katastrofa społeczna. Psychospołeczne konsekwencje polskiej powodzi 1997 roku,  Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Jane Allyn Piliavin, John F. Dovidio, Samuel L. Gaertner, Russel D. Clark III, Interweniujący świadkowie – proces Udzielania Pomocy, w: Tomasz Maruszewski (red.), Poznanie- Afekt- Zachowanie, Wydawnictwo Naukowe  PWN, Warszawa 1993, s.180-207.
  2. Grzegorz Sędek, Jak ludzie radzą sobie z sytuacjami, na które nie ma rady, W: Mirosław Kofta, Teresa Szustrowa (red.), Złudzenia które pozwalają żyć, Wydawnictwo Naukowe  PWN, Warszawa 2001, s. 226-248.
  3. MAja Lis-Turlejska, Specyfika skrajnego stresu – historia poglądów, w: Maria lewicka (red.), Jednostka i Spółeczeństwo. Podejscie psychologiczne, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002, s. 267- 286.
  4. Elliot Aronson, Timothy D. wilson, robin M. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i s-ka Wydawnictwo, Poznań 1997, s. 263-399; 453-493.
  5. David G.  Myers, Psychologia społeczna, Zysk i s-ka Wydawnictwo, Poznań 2003, s. 151-192; 267-309; 354-399; 580-627.
  6. Gerd Bohner, Michaela Wanke, Postawy i zmiana Postaw, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, s. 175- 196; 229-254.
  7. Anthony Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe  PWN, Warszawa 2004, s. 624-657.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 29-09-2016 14:16)