SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia muzyki |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-HMU-Ć-S14_pNadGenHDUU9 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
- zapoznanie studentów z podstawowym faktami i wiadomościami z zakresu historii muzyki w kontekście historii powszechnej i historii kultury
- zaznajomienie z twórczością muzyczną w perspektywie historycznej, z reprezentatywnymi dla poszczególnych epok kierunkami, stylami i dziełami muzycznymi,
- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk w ramach ich wzajemnych oraz zewnętrznych wobec nich uwarunkowań i kontekstów
- pobudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki.
- II, III, IV semestr – zaliczony semestr poprzedni
Wykłady
ROMANTYZM
1. – 2. Romantyzm w muzyce – idee estetyczne, stylistyka, gatunki, twórcy
3. Symbole epoki – pieśń, liryka fortepianowa
4. Fryderyk Chopin
5. Idea muzyki programowej
6. Synteza wątków romantycznych – opera i dramat muzyczny
7. Kierunki narodowe w muzyce XIX i początku XX wieku
8. Stanisław Moniuszko. Muzyka polska II połowy XIX wieku.
9. Przemiany estetyczne i stylistyczne w muzyce II połowy wieku XIX
WIEK XX i WSPÓŁCZESNOŚĆ
10. - 11. Impresjonizm. Debussy. Ravel.
12. – 13. Awangardy muzyczne i pluralizm stylistyczny w muzyce I połowy XX wieku (Strawiński, „ Les Six”, Schönberg, Bartok, Prokofiew, Szostakowicz…)
14. - 15. Muzyka II połowy XX wieku (Varese, Nono, Boulez, Ligeti, Stockhausen, Messiaen…)
Ćwiczenia
1. - 2. Pieśń romantyczna: F.Schubert, Piękna młynarka
3. – 4. Romantyczna liryka fortepianowa: F.Chopin, Preludia
5. - 6. Muzyka programowa (wybrane przykłady)
7. - 9. Opera romantyczna: R.Wagner, Tannhäuser
10. Kolokwium (romantyzm)
11. – 12. Przełom impresjonizmu: C. Debussy, Preludia
13. – 14. Postawy estetyczne w muzyce XX i XXI stulecia - twórcy i dzieła (wybór)
15. Kolokwium (wiek i współczesność)
Wykład konwencjonalny, ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie, artykuł)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz ocen z kolokwiów.
1. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
2. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II
3. U. Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003
4. D. Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-I Kraków 2 5 - 2011 \5. T. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku
6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III
7. E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998
8. R. D. Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998
9. M. Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998
Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012
J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V
S. Jarociński, Debussy a impresjonizm i symbolizm
K. Szymanowski, Fryderyk Chopin, Chopin, Fryderyka Chopina mit o duszy polskiej, w: Pisma, t. 1, Pisma muzyczne, red. S. Kisielewski, Kraków 1984
L. Polony, Polski kształt sporu o istotę muzyki, Kraków 1991
A. Einstein, Muzyka w epoce romantyzmu
M. Bristiger, Związki muzyki ze słowem, BRF/4, Kraków 1986
M.Tomaszewski, Od wyznania do wołania. Studia nad pieśnią romantyczną, Kraków 1997
Zmodyfikowane przez dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-01-2017 13:18)