SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia muzyki |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-HMU-Ć-S14_pNadGenHDUU9 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
- zapoznanie studentów z podstawowym faktami i wiadomościami z zakresu historii muzyki w kontekście historii powszechnej i historii kultury
- zaznajomienie z twórczością muzyczną w perspektywie historycznej, z reprezentatywnymi dla poszczególnych epok kierunkami, stylami i dziełami muzycznymi,
- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk w ramach ich wzajemnych oraz zewnętrznych wobec nich uwarunkowań i kontekstów
- pobudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki.
- II, III, IV semestr – zaliczony semestr poprzedni
Wykłady
MUZYKA POLSKA WIEKU XX I WSPÓŁCZESNOŚCI
1. - 2. Młoda Polska w muzyce. Karol Szymanowski.
3. - 5. Muzyka polska 1918-1939-1949-1956…
6. – 8. Muzyka polska w II połowie wieku XX i współczesności (Lutosławski, Penderecki, Górecki, Kilar, Szalonek, Szymański, Mykietyn…)
CHRONOLOGIA STYLISTYCZNA MUZYKI JAZZOWEJ
9. – 10 . Drogi do jazzu. Ragtime. Jazz nowoorleański. Dixieland.
11. Jazz jako wyznacznik amerykańskiej kultury muzycznej (swing)
12. – 13. Nowe propozycje – bebop, cool, free jazz...
14. Inspiracje jazzem: Gershwin, Ravel, Strawiński, Copland, Bernstein..., “Trzeci nurt”.
15. Musical – produkt amerykańskiej kultury muzycznej
Ćwiczenia
1. Symfonika Mieczysława Karłowicza
2. Z poglądów Karola Szymanowskiego
3. - 4. Muzyka polska: 1949…, 1956…
5. – 6. Awangarda i tradycja w muzyce polskiej XX wieku (K.Penderecki, Pasja wg św. Łukasza)
7. Kolokwium (muzyka polska wieku i współczesności)
8. Z twórczości Witolda Lutosławskiego
9. – 10. Geneza muzyki jazzowej
11. – 12. Elementy formalne i stylistyczne muzyki jazzowej
13. - 14. Współczesna polistylistyka muzyki jazzowej (wybrane nurty i twórcy). Inspiracje jazzem – inspiracje w jazzie
15. Kolokwium (muzyka jazzowa)
Wykład konwencjonalny, ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie, artykuł)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz ocen z kolokwiów.
Wykład - egzamin: 1. część pisemna - test (zaliczenie na podstawie uzyskania 50% punktów+1 pkt. - ocena dst.), 2. część ustna (po zaliczeniu części pisemnej).
1. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
2. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II
3. U. Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003
4. D. Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-I Kraków 2 5 - 2011 \5. T. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku
6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III
7. E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998
8. R. D. Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998
9. M. Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998
Z. Helman, Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku, Kraków 1988
A. Chłopecki, Pasja jako znak, „Ruch Muzyczny” 1975/4
R. Chłopicka, Tradycja gatunkowa w Pasji..., Spotkania muz. w Baranowie, 1977
L. Polony, Poetyka muzyczna Mieczysława Karłowicza, Kraków 1984
K. Szymanowski, Wychowawcza rola kultury muzycznej w społeczeństwie, Warszawa 1984
K. Szymanowski, Fryderyk Chopin, Chopin, Fryderyka Chopina mit o duszy polskiej, w: Pisma, t. 1, Pisma muzyczne, red. S. Kisielewski, Kraków 1984
L. Polony, Powikłania ideologii estetycznej w powojennym pięćdziesięcioleciu, w: Muzyka polska 1945-95, Kraków 1996
K.Baculewski, Polska twórczość kompozytorska 1945-1984, Kraków 1986
L. Polony, Polski kształt sporu o istotę muzyki, Kraków 1991
Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012
J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V
Zmodyfikowane przez dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-01-2017 13:09)