SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Literatura muzyczna |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-LIT-Ć-S14_pNadGenJD6GB |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
- zapoznanie studentów z kanonem literatury muzycznej od średniowiecza do współczesności w powiązaniu z kontekstem estetycznym i podstawowymi zagadnieniami techniki kompozytorskiej,
- zaznajomienie z dziełami reprezentatywnymi dla poszczególnych epok, stylów muzycznych i wybitnych twórców,
- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk i dzieł muzycznych w perspektywie historycznej, z uwzględnieniem ich tradycji gatunkowych i relacji pozamuzycznych
- pobudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi analizy dzieła muzycznego i problematyki analitycznej
- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki
- I semestr - zdany egzamin wstępny
- II, III, IV semestr – zaliczony semestr poprzedni
ŚREDNIOWIECZE
Chorał gregoriański /msze chorałowe, sekwencja Dies irae
Organum kwintowe, organum kwartowe, organum melizmatyczne, motet
Leoninus, Perotinus: Viderunt omnes
Trubadurzy, truwerzy, Minnesängerzy /wybór/
G. de Machaut: Messa de Nostre Dame
RENESANS
C. Jannequin: Le chant des oiseaux, La guerre
O. di Lasso: Matona mia cara, O la! o che bon eco
G. P. da Palestrina: Missa Papae Marcelli
C. Gesualdo da Venosa: Dolcissima mia vita, Moro lasso
BAROK
C. Monteverdi: Orfeusz /Uwertura/, Lasciate mi morire
A. Corelli, Concerti grossi
A.Vivaldi: Cztery pory roku op. 8 nr 1-4
J.S. Bach: Magnificat, Msza h-moll, Pasja wg św. Jana, Das wohltemperierte Klavier, t.I, Passacaglia c-moll BWV 582, Chaconne z II Partity d-moll BWV 1004, koncerty skrzypcowe /E-dur BWV 1042, d-moll BWV 1043/, koncerty klawesynowe /d-moll BWV 1052, A-dur BWV 1055/, Koncerty Brandenburskie /BWV 1046-1051/, Suity orkiestrowe /BWV 1066-1069/
G.F. Händel: Mesjasz (fragm.), Water Music, Firework Music
Ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz oceny z kolokwium ze znajomości literatury muzycznej (test z progami punktowymi).
. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II
3. U.Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003
4. D.Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-IV Kraków 2005 - 2011
5. T.Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku
6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III
1. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012
2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V
3. E.Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998
4. H.H.Eggebrecht, C.Dahlhaus, Co to jest muzyka? Warszawa 1992
5. N.Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995
6. N.Harnoncourt, Dialog muzyczny, Warszawa 1998
7. R.D.Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998
8. M.Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998
Czasopisma
1. Canor. Pismo poświęcone interpretacjom muzyki dawnej
2. Res facta, Res facta nova
3. Muzyka. Kwartalnik IS PAN
4. Jazz Forum
5. Ruch Muzyczny
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Andrzej Tuchowski (ostatnia modyfikacja: 21-09-2016 20:07)