Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy pedagogicznej dotyczącej istoty, celów i prawidłowości procesu wychowania dzieci i młodzieży.
Kształcenie zainteresowań i umiejętności pedagogicznych przez uczenie dostrzegania i rozwiązywania złożonych problemów edukacyjnych.
Budzenie refleksji nad różnorodnością problemów edukacyjnych.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
ZAKRES TEMATYCZNY
WYKŁADY Z PEDAGOGIKI:
Miejsce pedagogiki wśród nauk.
Wartości i cele edukacji.
Typologia metod nauczania – uczenia się.
Rola nauczyciela w procesie nauczania i wychowania.
Zadania wychowawcy klasy. Współpraca nauczyciela z rodzicami.
Dojrzałość szkolna dziecka. Trudności szkolne.
Środki kształcenia. Diagnostyka dydaktyczno - wychowawcza.
Uczeń zdolny. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zadania rozwojowe. Komunikacja interpersonalna.
Oczekiwania społeczne, kompetencje i pełnione role współczesnego nauczyciela - wychowawcy.
Przemiany i innowacje we współczesnej szkole.
Założenia pedagogiki Marii Montessori.
ĆWICZENIA Z PEDAGOGIKI:
Pedagogika zabawy.
Indywidualizacja w kształceniu.
Zasady nauczania – uczenia się.
Autorytet i osobowość nauczyciela.
Nauczyciel i szkoła w zmieniającym się społeczeństwie.
Niepowodzenia dzieci w nauce szkolnej.
Proces kształcenia.
Metody aktywizujące proces uczenia się.
Metody kształcenia
Dyskusja,
Debata,
Opis,
Metody problemowe,
Metoda projektów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunki zaliczenia:
Ustne i pisemne sprawdzenie wiadomości studenta ( udział w dyskusji, argumentacja własnego stanowiska).
Przygotowanie indywidualne lub w grupach prac pisemnych, gromadzenie i analiza materiałów dotyczących przedmiotu ( portfolio lub prezentacja multimedialna ).
Wygłaszanie referatów.
Test / Kolokwium.
Literatura podstawowa
W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, W-wa 1993r.
W. Okoń, Słownik pedagogiczny, W-wa 1991r.
G. Miłkowska-Olejniczak, K. Uździcki (red.), Pedagogika wobec przemian i reform oświatowych, Z. Góra 2000r.
M. Taraszkiewicz, Jak uczyć jeszcze lepiej, Poznań 2001r.
R. I. Arends, Uczymy się nauczać, W-wa 1994r.
M. Łobocki, Wybrane problemy wychowania nadal aktualne, Lublin 2004r.
K. Konarzewski, K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania – t. 1-2, W-wa 2002r.
Z. Kwieciński, B.Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, W-wa 2003r.
M. Dudzikowa, Pomyśl siebie. Mini eseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007r.
Literatura uzupełniająca
F. Bereźnicki, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001r.
K. Denek, Ku dobrej edukacji, Toruń 2005r.
B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001r.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anna Łuczak (ostatnia modyfikacja: 03-01-2017 23:25)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.