SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka szczegółowa - metodyka nauczania muzyki w edukacji przedszkolnej i w I etapie edukacyjnym |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-DSM1-Ć-S14_pNadGenNNIF9 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej do prowadzenia zajęć muzycznych dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych.
Umiejętności: zdobycie umiejętności planowanie pracy w klasie do zajęć muzycznych różnego typu oraz wybór właściwego materiału muzycznego.
Kompetencje: zdobycie kompetencji pozwalającej wykonania zawodu nauczyciela muzyki w przedszkolu i w szkole podstawowej (klasy I-III).
Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu.
Podstawowa znajomość psychologii i pedagogiki.
Umiejętność gry na instrumencie klawiszowym.
1. Współczesne koncepcje wychowania muzycznego – C. Orff, Z. Kodaly, E. Jaques-Dalcroze.
2. Ogólne założenia programu umuzykalnienia dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych.
3. Główne formy ekspresji muzycznej na zajęciach umuzykalniających dla dzieci:
-ruch z muzyką
-gra na instrumentach
-śpiew i mowa
-słuchanie muzyki
-tworzenie muzyki.
4. Dobór repertuaru dostosowanego do wieku i możliwości emisyjnych głosu dziecięcego.
5. Uwrażliwianie dzieci na różne elementy muzyczne poprzez odpowiedni dobór zabaw muzycznych.
6. Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej dziecka.
7. Organizacja i planowanie pracy – konspekt lekcji.
Zajęcia grupowe z elementami wykładu połączonego z ćwiczeniami praktycznymi.
Integralną częścią przedmiotu są praktyki w przedszkolach i szkołach podstawowych (klasy I-III).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Czynny i twórczy udział na zajęciach.
2. Umiejętność samodzielnego konstruowanie konspektów zajęć pracy z dziećmi.
3. Kolokwium pisemny lub ustny.
1. G. Dąbrowska, Tańcujże dobrze, WSiP Warszawa 1991.
2. E. Zwolińska, Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1997.
3. E. Lipska, M. Przychodzińska, Muzyka w nauczaniu początkowym, Warszawa 1991.
4. B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.
5. E. Skowrońska-Lebecka, Dźwięk i gest, Warszawa 1977.
6. K. Stasińska, 120 lekcji muzyki, Warszawa 1995.
7. K. Przybylska, Wychowanie muzyczne w przedszkolu, Warszawa 1977.
8. W. Sherborne, Ruch rozwijający dzieci, Warszawa 2005.
9. D. Malko, Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, Warszawa 1988.
10. T. Krzyżowska, Zabawy z piosenką, Katowice 1995.
11. B. Podolska, Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1987.
12. U. Smoczyńska-Nachtman, Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.
13. Z. Barowska, Współczesne systemy wychowania muzycznego, Warszawa 1976.
1. U. Smoczyńska-Nachtman, Podajmy sobie ręce, Warszawa 1989.
2. J. Lenartowska, Przedszkolaki bawią się i śpiewają, Warszawa 1987.
3. B. Podolska, Rytmika dla dzieci, Kraków 2008.
4. K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996.
Zmodyfikowane przez dr hab. Łucja Nowak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-09-2016 13:50)