SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy dydaktyki ogólnej |
Kod przedmiotu | 05.1-WA-EASMP-PODG-W-S14_pNadGenEE516 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Celem dydaktyki ogólnej jest zapoznanie studentów z ogólnymi prawidłami procesu dydaktyczno – wychowawczego w szkole. Należą do nich:
Cele i zadania edukacji,
Dobór treści kształcenia wg ustalonych zasad i zgodnie z obranym celem dydaktycznym,
Badanie wartości dydaktycznej poszczególnych metod nauczania oraz formułowanie reguł ich doboru i poprawnego wykorzystania w procesie dydaktycznym (klasyfikacja, charakterystyka, optymalizacja).
Student powinien mieć przyswojoną wiedzę ogólną z zakresu psychologii i pedagogiki.
1. Cele kształcenia. 2. Metody i strategie nauczania – uczenia się. 3. Formy organizacji kształcenia. 4. Struktura, budowa, typy lekcji. 5. Organizacja pracy uczniów. 6. Klasyfikacja środków dydaktycznych. 7. Lekcja – jej typy i budowa. 8. Planowanie działań edukacyjnych. 9. Kontrola i ocena osiągnięć pedagogicznych uczniów. 10. Warsztat metodyczny nauczyciela. 11. Kształcenie równoległe. 12. Kształcenie wielostronne. 13. Sposoby uczenia się. Przyswajanie wiedzy. 14. Normy, role i kultura nauczania. 15. System kształcenia i doskonalenia zawodowego.
Metoda analityczno – percepcyjna (głownie podczas pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
Metoda problemowo – odtwórcza (problemowy charakter metody dotyczy zagadnień muzycznych do samodzielnego rozwiązywania przez uczniów).
Metoda problemowo – analityczna (ma głównie zastosowanie w nauce słuchania muzyki).
Metody podające (opis, opowiadanie, wyjaśnienie).
Metody poszukujące (pogadanka heurystyczna, zabawy, gry).
Metody waloryzacyjne (inscenizacja, teatrzyk).
Melobajki.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie prac zaliczeniowych dotyczących:
organizacji pracy uczniów
planowania działań edukacyjnych
sposobów uczenia się – nauczania
zaliczenie egzaminu kończącego przedmiot
1. D. C. Philips, J. F. Solis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańsk 2003
2. red. W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, W-wa 1993
3. Cz. Kulisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, W-wa 1982
4. red. K. Szmidt, Dydaktyka twórczości, Kraków 2005
5. W. Okoń, Podstawy wykształcenia ogólnego, W-wa 1978
6. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, W-wa 1987
1. Allen T. Pearson, Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Wwa 1994
2. R. I. Arends, Uczymy się nauczać, W-wa 1994
3. red. M. Lelonek, T. Wróbel, Praca nauczyciela i ucznia w kl. 1-3, W-wa 1990
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-01-2017 13:33)