SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka w zakresie nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym |
Kod przedmiotu | 05.1-WA-EASMP-PRM1-Ć-S14_pNadGenH3B8Q |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem praktyki jest formowanie stylu pracy nauczycielskiej, kształcenie właściwych umiejętności i nawyków, wdrażanie do względnie samodzielnego stosowania zdobytej wiedzy przez udział w całokształcie życia szkoły ze szczególnym uwzględnieniem nauczania przedmiotu „muzyka” w klasach I-III. Ponadto przygotowanie do realizacji różnorodnych form działalności muzycznej na terenie szkoły i środowiska.
Niezbędna jest znajomość z zakresu psychologii rozwojowej i poznawczej, psychodydaktyki oraz wiadomości o muzyce.
Materiał muzyczny realizowany poprzez ekspresję ( wokalną, ruchową i instrumentalną), a także aktywne słuchanie muzyki i wiadomości o muzyce.
Treści kształcenia podzielone są na 3 działy: odtwarzanie muzyki, tworzenie muzyki i percepcję muzyki.
ODTWARZANIE MUZYKI:
TWORZENIE MUZYKI:
PERCEPCJA MUZYKI:
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie konspektów zajęć dla muzycznej edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem: uwarunkowań muzycznych dzieci, zdolności, terapii pedagogicznej, itp. oraz przeprowadzenie lekcji muzyki w wyznaczonej klasie (I, II, III) w szkole ćwiczeń. Następnie omówienie na kolejnych zajęciach, zrealizowanego materiału w szkole (ocena, uwagi, spostrzeżenia, wnioski). Ponadto w ramach praktyki: organizowanie i przygotowanie (łącznie z oprawą muzyczną) bajek, teatrzyków, przedstawień edukacyjnych, gier dydaktycznych, planszy, bali, konkursów, itp. Rozpisywanie muzycznych scenariuszy w formie konspektu i projektu multimedialnego.
1. red. B. Dymara, Dziecko w świecie muzyki, Kraków 2000r.
2. red. E. Zwolińska, Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1997r.
3. E. Lipska, M. Przychodzińska, Muzyka w nauczaniu początkowym, Warszawa 1991r.
4. B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003r.
5. E. Skowrońska-Lebecka, Dźwięk i gest, Warszawa 1977r.
6. K. Stasińska, 120 lekcji muzyki, Warszawa 1995r.
7. K. Przybylska, Wychowanie muzyczne w przedszkolu, Warszawa 1977r.
8. W. Sherborne, Ruch rozwijający dzieci, Warszawa 2005r.
9. D. Malko, Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, Warszawa 1988r.
10. K. S. Wennerstorm, M. B. Smeds, Pedagogika Montessori w przedszkolu i w szkole, Karków 2007r.
11. B. Podolska, Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1987r.
12. K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996r.
13. U. Smoczyńska-Nachtman, Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992r.
14. T. Krzyżanowska, Zabawy z piosenką, Katowice 1995.
15. B. Bernacka, Śpiewające litery, W-wa 1976.
16. A. Banasiewicz, E. Lipska, Muzyka w klasie I, W-wa 1993.
1. B. Podolska, Dźwięczące świerszcze, Kraków 2008r.
2. U. Smoczyńska-Nachtman, Podajmy sobie ręce, Warszawa 1989r.
3. K. Bożek-Gowik, Piosenki dla klas I-III i przedszkola.
4. J. Lenartowska, Przedszkolaki bawią się i śpiewają, Warszawa 1987r.
5. B. Podolska, Rytmika dla dzieci, Kraków 2008r.
6. A. Jaszczyk, B. Kochania, Czarodziejski pyłek czyli metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka, Kraków 2006r.
7. Z. Burowska, B. Karpała, B. Noworol, A. Wilk, So mi la – ćwiczenia muzyczne w klasie I-III, W-wa 1983.
8. H. Burzyńska, ABC nauczyciela muzyki klasy I-III, Olsztyn 1996.
9. K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996r.
Zmodyfikowane przez dr Anna Łuczak (ostatnia modyfikacja: 22-09-2016 00:01)