SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka w zakresie prowadzenia zajęć muzycznych w edukacji przedszkolnej |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-MRZED-Ć-S14_pNadGenII3AH |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie całokształtu życia przedszkola, specyfiki pracy opiekuńczo-wychowawczej w poszczególnych grupach wiekowych oraz łączenie teorii z praktyką – prowadzenie zajęć umuzykalniających w grupie 3,4,5 i 6-latków.
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne zdobyte w trakcie przedmiotu Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla I etapu nauczania, obejmujące rozwój fizyczny, motoryczny, społeczno-emocjonalny i moralny dziecka w wieku przedszkolnym oraz wiedza z zakresu metod uczenia się i nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym.
Zakres tematyczny przedmiotu:
Tematy zajęć muzycznych dla grupy trzylatków (15 minut):
- odróżnianie 3 rodzajów muzyki, w określeniu dzieci: „do biegania”, „do maszerowania”, „do spania”,
- uwrażliwianie na różnice dynamiczne: forte i piano,
- uwrażliwianie dzieci na wysokość dźwięku: dźwięki wysokie (cienkie) i niskie (grube),
- nauka 2-3 piosenek wybranych przez studentów oraz zabawy ruchowe do piosenek,
- zapoznanie z brzemieniem instrumentów perkusyjnych,
- bajka muzyczna,
- ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne,
- ćwiczenia dykcyjne,
- współudział w organizacji obchodów „Dnia Dziecka” w przedszkolu.
Tematy zajęć muzycznych dla grupy czterolatków (20 minut):
- ćwiczenia słuchowe i rytmiczne,
- ćwiczenia i zabawy ruchowe z instrumentami,
- nauka 2-3 piosenek wybranych przez nauczycielki przedszkola i studentów oraz zabawy ruchowe do piosenek,
- opowiadanie muzyczne z inscenizacją,
- korowód marszowy,
- improwizacja ruchowa na zadany temat.
- współudział w organizacji obchodów „Dnia Dziecka” w przedszkolu.
Tematy zajęć muzycznych dla grupy pięciolatków (25 minut):
- rozpoznawanie i określanie charakteru muzyki,
- realizacja ruchem i na instrumentach motywów rytmicznych w metrum 2/4 i 3/4,
- zabawa w echo rytmiczno-melodyczno-ruchowe,
- poznajemy instrumenty muzyczne,
- nauka 2-3 piosenek wybranych przez nauczycielkę przedszkola i studentów oraz zabawy ruchowe do piosenek,
- ćwiczenia emisyjne i ortofoniczne oparte na piosenkach,
- zabawa w konkurs piosenki
- współudział w organizacji obchodów „Dnia Dziecka” w przedszkolu.
Tematy zajęć muzycznych dla grupy sześciolatków (30 minut):
- nauka 3-4 piosenek wybranych przez studentów oraz zabawy ruchowe do piosenek,
- improwizacje i gra na dziecięcych instrumentach perkusyjnych,
- brzmienie różnych instrumentów muzycznych,
- rozwijanie inwencji twórczej - zabawa w dyrygenta i orkiestrę,
- melodie realizowane/wykonywane na różne sposoby,- malujemy muzykę,
- nauka tańców :krakowiak, polka.
- konkurs na najlepsze wykonanie piosenki,
- współudział w organizacji obchodów „Dnia Dziecka” w przedszkolu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach i aktywne uczestnictwo, wykazanie się praktyczną wiedzą i umiejętnościami z zakresu przerabianych zagadnień, przeprowadzenie zajęć umuzykalniających w różnych grupach wiekowych zgodnie z przygotowanymi scenariuszami zajęć.
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-01-2017 11:15)