SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka III etap edukacyjny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka III etap edukacyjny
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PPR3-Ć-S14_pNadGenV79P7
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Podczas praktyki:

  • kształtowane są kompetencje opiekuńczo-wychowawcze wobec młodzieży gimnazjalnej klas I – III,
  • studenci poznają realizowany program i zadania,
  • obserwują i uczestniczą w organizacji pracy,
  • prowadzą dokumentację praktyk.

Wymagania wstępne

Tematyka realizowana na I i II etapie edukacyjnym z zakresu:

  • psychologii rozwojowej,
  • psychologii poznawczej,
  • psychologii społecznej,
  • psychologii wychowawczej,
  • pedagogiki ogólnej,
  • pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej.

Zakres tematyczny

OBSERWOWANIE:

  • dynamiki grupy,
  • ról pełnionych przez uczestników grupy,
  • zachowania i postaw młodzieży ,
  • czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk różnej działalności ( w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej).

PONADTO:

  • Poznawanie uczniów, ich zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju z diagnozą dysfunkcji.
  • Organizowanie i prowadzenie zajęć w oparciu o samodzielnie opracowane scenariusze.
  • Konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyczną.
  • Współdziałanie z Nauczycielem w trudnych sytuacjach wychowawczych.

Metody kształcenia

METODA:

  • Problemowo-odtwórcza;
  • Problemowo-analityczna;
  • Metody podające, poszukujące, waloryzacyjne.
  • Elementy muzykoterapii w edukacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Przygotowanie projektów multimedialnych, konspektów i scenariuszy  zajęć (w tym muzykoterapeutycznych) dla młodzieży gimnazjalnej.
  • Przeprowadzenie i omówienie z opiekunem praktyki zrealizowanego materiału (ocena, uwagi, spostrzeżenia, wnioski).
  • Organizowanie przedstawień edukacyjnych i artystycznych.

Literatura podstawowa

1.       D. Kubinowski, Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia, metodyka, edukacja, Lublin 2010.

2.       J. Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 2010.

3.       A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN, Warszawa 2010.

4.       S. Biernau, ADHD u dorosłych: poradnik – jak z tym żyć, Kraków 2007.

 

Literatura uzupełniająca

  1. A. Krzyczkowska, Szkoła uśmiechnięta na co dzień i od święta: scenariusze imprez szkolnych dla II i III etapu kształcenia, Kielce 2002.
  2. R. MacKenzie, Kiedy pozwolić, kiedy zabronić?, Gdańsk 2007.
  3. S. Guerin, E. Hennessy, Przemoc i prześladowanie w szkole, Gdańsk 2008.
  4. D. Heyne, S. Rollings, Niechęć do szkoły. Jak pomóc dziecku, które opuszcza lekcje i wagaruje, Gdańsk 2004.
  5. Muzykoterapia Polska, Tom 2, Nr 1 (5), 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-10-2016 08:47)