SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Statystyka opisowa |
Kod przedmiotu | 11.2-WZ-EkoP-SO-Ć-S15_genZMRZY |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Ekonomia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z zasadami planowania i prowadzenia badań statystycznych. Przedstawienie różnych tabelarycznych oraz graficznych metod prezentacji cech jakościowych i ilościowych. Umiejętność analizowania wyników badań statystycznych za pomocą odpowiednich miar. Zakłada się rozwinięcie zdolności percepcji, a także umiejętności wykorzystania i selekcji informacji. Student powinien umieć uzyskać informacje, dane statystyczne ze źródeł wtórnych. W zakresie kompetencji personalnych i społecznych zakłada się, iż student rozwinie kompetencje polegające na komunikowaniu się z otoczeniem, doskonalić wiedzę, i brać odpowiedzialność za powierzone zadania.
Podstawy analizy matematycznej oraz ekonomii.
Wykład
1. Rodzaje i cel badań statystycznych. Typy skal pomiarowych cech.
2. Klasyfikacja danych statystycznych, grupowanie materiału statystycznego i jego prezentacja w postaci szeregów statystycznych: szereg punktowy i rozdzielczy klasowy.
3. Prezentacja graficzna materiału statystycznego: histogram, wykres słupkowy, kołowy , piramida populacyjna, wykres przebiegu, wykres pudełkowy.
4. Wybrane miary położenia: średnia arytmetyczna, kwartyle, dominanta.
5. Wybrane miary zróżnicowania: rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe i współczynnik zmienności.
6. Współczynniki asymetrii i koncentracji.
7. Zależność korelacyjna dwóch zmiennych mierzalnych. Wykres korelacyjny. Współczynnik korelacji liniowej Pearsona. Regresja liniowa.
8. Współzależność cech niemierzalnych. Tablice kontyngencji. Współczynniki: Yule’a, Cramera oraz kontyngencji Pearsona.
9. Analiza dynamiki zjawisk: przyrosty, indeksy indywidualne i zespołowe.
Ćwiczenia
Realizacja materiału przedstawionego na wykładzie w zakresie od punktu 1 do 8. Ze względu na małą liczbę godzin punkt 9 nie ma możliwości być zrealizowany na ćwiczeniach i zostaje do samodzielnej pracy studenta na podstawie informacji zawartych na wykładzie. Na ostatnich 2 godzinach zajęć przewidziane jest kolokwium sprawdzające.
Rozwiązywanie zadań przez studentów z danymi rzeczywistymi (źródło: GUS, EUROSTAT, badania własne) z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi teoretycznych przedstawionych na wykładzie. Dyskusja nad możliwymi rozwiązaniami. Prezentacja danych na liście zadań za pomocą różnych wykresów graficznych wykonanych w profesjonalnym pakiecie statystycznym R.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Aktywności Studenta na zajęciach.
2. Kolokwium z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności.
3. Egzamin w formie testu wyboru z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności.
1. J. Koronacki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa 2001.
Zmodyfikowane przez dr Magdalena Wojciech (ostatnia modyfikacja: 12-09-2016 14:12)