SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot ogólnouczelniany |
Kod przedmiotu | 16.0-WA-EASMP-POGÓL-W-S15_pNadGenB2TGX |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Zapoznanie studentów z wybranymi sylwetkami kompozytorów i zagadnieniami z zakresu muzyki XX i XXI wieku.
Wybór niniejszego przedmiotu ogólnouczelnianego przez studenta.
1. Jak rozsadzono system dur-moll: wczesne początki wielkiej destrukcji (późny romantyzm: Wagner, Strauss).
2. Urzekający świat impresjonizmu (Satie, Debussy, Ravel, De Falla).
3. Neoklasycyzm - czy powrót do korzeni? (Bartòk, Strawiński, Prokofiew, Bacewicz, Hindemith, grupa sześciu).
4. Rytm - to jest to! (Strawiński, Bartòk, Varèse)
5. Równe prawa dla wszystkich dźwięków. Dodekafonia (Schönberg, Berg, Webern i in.).
6. Wielkie indywidualności XX wieku: Igor Strawiński.
7. Dodekafonia do kwadratu, czyli serializm (Messiaen, Boulez, Stockhausen).
8. Wielkie indywidualności XX wieku: Olivier Messiaen.
9. Barwa - to jest to! Sonoryzm (Ligeti, Xenakis, Lachenmann, Penderecki i druga awangarda) .
10. Muzyka jest wszędzie: John Cage.
11. Wielkie indywidualności XX wieku: Witold Lutosławski.
12. Mniej znaczy lepiej? Minimal music (Reich, Glass, Górecki, Kilar).
13. Półton to o wiele za dużo: muzyka mikrotonalna (Ives, Hába, Partch, Stockhausen i in.).
14. Dźwięk od podszewki: spektralizm (Scelsi, Grisey, Murail, Saariaho, IRCAM).
Wykład konwersatoryjny – z dyskusją.
Wykład z prezentacją multimedialną obejmującą materiały dźwiękowe, filmowe i fragmenty partytur.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunki zaliczenia: min. 50% obecności na wykładzie
1. B. Schaeffer, Mały informator muzyki XX wieku, PWM Kraków, 1987
2. I. Lindstedt, Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010
3. Ch. B. Rae, Muzyka Lutosławskiego, PWN, Warszawa, 1996
4. C. Cox, D. Warner (red.), Kultura dźwięku, teksty o muzyce nowoczesnej, słowo / obraz terytoria, Gdańsk, 2010
5. T.A. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa, 1981
6. W. Rudziński, Muzyka naszego stulecia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995
7. E. Antokoletz, Muzyka XX wieku, Wydawnictwo POZKAL, Inowrocław, 2009
1. K. Stone, Music Notation in the Twentieth Century: A Practical Guidebook, New York, W. W. Norton, 1980
2. Alex Ross, The rest is noise. Farrar, Straus and Giroux, Nowy Jork, 2007
3. B. Schaeffer, Wstęp do kompozycji, PWM Kraków, 1976
4. M. Szoka, George Crumb, Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź, 2011
5. J. Luty, John Cage. Filozofia muzycznego przypadku, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2011
6. D. Cichy (red.), seria: Nowa muzyka amerykańska, Nowa muzyka brytyjska, Nowa muzyka niemiecka, Korporacja Ha!art, Kraków, 2010
7. J. Topolski, Widma i czasy. Muzyka Gérarda Griseya, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2012
8. J. Szerszenowicz, Inspiracje plastyczne w muzyce. Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź, 2012
9. Wybrane numery czasopism Res Facta i Glissando oraz materiały dostępne w Internecie.
Zmodyfikowane przez dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-09-2016 10:52)