Celem nauczania farmakologii jest zapoznanie studenta z ogólnymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu farmakodynamiki, farmakokinetyki farmakoekonomiki, a także przedstawienie korzyści i niebezpieczeństw związanych z farmakoterapią. Student nabywa umiejętność właściwego doboru leku gotowego i recepturowego, zna mechanizmy działania leków pod kątem interakcji i działań niepożądanych. Potrafi samodzielnie ocenić wskazania i przeciwwskazania w indywidualnym przypadku.
Wymagania wstępne
Znajomość biochemii, anatomii, fizjologii i patofizjologii.
Farmakologia hormonów płciowych (żeńskich i męskich), anaboliki.
Farmakoterapia otyłości pierwotnej i wtórnej.
Leki hipoglikemizujące stosowane pozajelitowo. Leki stosowane w zaburzeniach lipidowych.
Farmakologia układu pokarmowego.
Farmakologia układu oddechowego.
Wstęp do leczenia zakażeń. profilaktyka zakażeń bakteryjnych i wirusowych. Chemioterapeutyki przeciwbakteryjne.
Toksykologia kliniczna cz. I.
Toksykologia kliniczna cz. II.
Ćwiczenia
Nieopioidowe leki przeciwbólowe.
Kanabinoidy i leki przeciwmigrenowe. Opioidowe leki przeciwbólowe.
Zastosowanie leków przeciwbólowych - powtórzenie.
Leki uspakajające, przeciwlękowe i nasenne.
Leki przeciwpsychotyczne, leki przecidepresyjne. Zasady wypisywania środków z wykazu N.
Podsumowanie wiadomości (test).
Hormony, tarczyc i przytarczyc i leki stosowane w leczeniu osteoporozy.
Doustne leki hipoglikemizujące.
Gliko- i mineralokortykosteroidy.
Zastosowanie leków hormonalnych – powtórzenie (test).
Leki przeciwwymiotne, prokinetyczne, modyfikujące trawienie i hepatoprotekcyjne. Leki stosowane terapii choroby wrzodowej żołądka, leki przeciwbiegunkowe i przeczyszczające.
Leki przeciwkaszlowe, mukolityczne i wykrztuśne. leki stosowane w chorobach dolnych róg oddechowych.
Antybiotyki beta-laktamowe. Antybiotyki amino glikozydowe, makrolidynowe, linkozamidowe, tetracyklinowe. Leki przeciwwirusowe, przewgrzybicze, przeciwrobacze. Zasady doboru leków w infekcjach bakteryjnych układowych.
Podsumowanie wiadomości (test).
Egzamin praktyczny z zapisywania leków omawianych w semestrze letnim.
Metody kształcenia
Zajęcia prowadzone w formie seminariów odbywają się w formie interaktywnej ze studentami w grupie dziekańskiej. Nauczanie oparte o problemowe podejście do farmakologii i przykładowych przypadków klinicznych. Wykłady dla całego roku z udziałem specjalistów w poszczególnych dziedzinach medycyny, omawiających indywidualny dobór leków na przykładzie przypadków klinicznych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład – egzamin (po VI semestrze), przeprowadzony w formie pisemnej/test. Uzyskanie 50% możliwych do zdobycia punktów jest warunkiem zdania egzaminu. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia laboratoryjne - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu laboratorium. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 50% uzyskanych punktów, przedstawienie wyników doświadczeń w formie sprawozdania. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Katzung BG, Masters SB, Trevor AJ (red. wyd. pol. Buczko W). Farmakologia ogólna i kliniczna. Wyd. Czelej Lublin 2012
Mutschler E, Geisslinger G, Kroemer HK, Ruth P, Schaefer-Korting M (red. wyd. pol. Malinowska B i wsp.). Farmakologia i toksykologia. Wyd. MedPharm Wrocław 2016
Korbut R. Framakologia. Wyd. lekarskie PZWL Warszawa 2012
Literatura uzupełniająca
Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych. Wyd. Medycyna Praktyczna Kraków 2014
Janiec W. Kompendium farmakologii. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2012
Laurence L. Brunton, Keith L. Parker ; współred. Donald K. Blumenthal, Iain L. O. Buxton. (red. wyd. pol. Buczko W). Podręcznik farmakologii i terapii Goodmana i Gilmana. Wyd. Czelej Lublin 2010
Kostowski W. Farmakologia; podstawy farmakoterapii. Podręcznik dla studentów medycyny i lekarzy. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2007
Uwagi
Sylabus opracowała:dr n. farm. Karolina Kieres
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 01-09-2017 13:04)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.