SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy gospodarki przestrzenią rolną i leśną |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ArchKP-podst.gosp.- 16 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura krajobrazu |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z problemami gospodarki przestrzennej na terenach krajobrazu otwartego.
Formalne: brak
Nieformalne: wiedza z zakresu geografii, fizjografii, nauk o środowisku na poziomie szkoły średniej
Program wykładów:
Środowiskowe i antropogeniczne czynniki zróżnicowania przestrzeni. Podstawowe formy gospodarowania przestrzenią i trendy wobec nich. Polski system zarządzania przestrzenią. Gospodarka przestrzenią w Polsce i krajach Unii Europejskiej na tle trendów światowych. Rodzaje i klasyfikacja powierzchni rolnych i leśnych w Polsce. Typy siedliskowe lasów. Funkcje lasów. Plan urządzeniowy lasu. Zasady gospodarki przestrzenią rolną. Ochrona przestrzeni rolnej i leśnej przed zjawiskami degradacji. Inwestycje w planowaniu form zagospodarowania przestrzeni na obszarach wiejskich. Nowe koncepcje gospodarki przestrzennej wobec terenów rolnych i leśnych. Fundusze pomocowe na rzecz przebudowy zagospodarowania terenów wiejskich.
Program ćwiczeń:
Wskazanie stanu obecnego zagospodarowania wybranej gminy o charakterze wiejskim. Zaprojektowanie zmian form zagospodarowania celem poprawy wykorzystania atutów przestrzeni gminy. Wskazanie koniecznych zadań z zakresu ochrony powierzchni rolnej i leśnej.
Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład problemowy.
Metody poszukujące: projektowa; problemowe: giełda pomysłów w ocenie przyczyn i skutków zjawisk przestrzennych; sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji przestrzennych; ćwiczeniowo-praktyczne: ćwiczeniowa – praca z planistycznymi dokumentami gminnymi; studium przykładowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen wszystkich elementów składowych kształcenia (uwzględniającą jako wagę liczbę godzin w poszczególnych elementach).
Brak
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-08-2016 12:31)