SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Obiekty małej retencji wodnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Obiekty małej retencji wodnej
Kod przedmiotu 06.4-WI-ArchKP-ob.małej.retencji- 16
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura krajobrazu
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Urszula Kołodziejczyk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z różnorodnym znaczeniem małej retencji: przyrodniczym, wodno-gospodarczym, rekreacyjnym, krajobrazowym itp. Przybliżenie zasad planowania rozwoju małej retencji z uwzględnieniem pozytywnych i negatywnych oddziaływań środowiskowych. Przedstawienie metodyki prowadzenia studiów środowiskowych na potrzeby małej retencji.

Wymagania wstępne

Formalne: zaliczenie przedmiotu Hydrologia

Nieformalne: brak

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Retencjonowanie wody jako czynnik poprawy bilansu wodnego. Możliwości zwiększenia retencji zlewni. Zbiorniki retencyjne a mała retencja. Rola retencji w gospodarce wodnej. Przyrodnicze znaczenie małej retencji. Zbiorniki wodne a jakość wody. Ilościowe i jakościowe zagrożenia dla zasobów wodnych. Rola mokradeł w retencjonowaniu wody. Skutki budowy zbiorników wodnych. Oceny oddziaływania na środowisko zbiorników wodnych. Wielokryterialna ocena obiektów małej retencji.

Program ćwiczeń:

Wybór lokalizacji obiektów małej retencji. Opracowanie ogólnej koncepcji wybranego obiektu małej retencji. Identyfikacja oddziaływań na środowisko. Ustalenie rankingu analizowanych obiektów małej retencji

Metody kształcenia

Metody podające: wykład informacyjno-problemowy.

Metody poszukujące, ćwiczeniowo-praktyczne: metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Podstawą do zaliczenia ćwiczeń jest obecność na wszystkich zajęciach, systematyczne przygotowanie się do każdych zajęć oraz opracowanie, oddanie w terminie i zaliczenie pracy pisemnej.
  • Podstawą do zaliczenia wykładu są pozytywne wyniki kontroli wiadomości przeprowadzone w formie ustalonej z prowadzącym zajęcia na początku wykładów (kolokwium zaliczeniowe, test, odpowiedź ustna).

Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen wszystkich elementów składowych kształcenia (uwzględniającą jako wagę liczbę godzin w poszczególnych elementach).

Literatura podstawowa

Mioduszewski W. 1999: Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w krajobrazie rolniczym. Wydawnictwo IMUZ

Mioduszewski W. 2003: Mała retencja. Ochrona zasobów wodnych i środowiska naturalnego. Poradnik. Wydawnictwo IMUZ

Mała retencja wodna. Materiały na konferencję Informacje naukowe i techniczne 1/1997. SITWiM

Wiśniewska M., Żelazo J. 2000: Znaczenie obiektów małej retencji w kształtowaniu środowiska obszarów wiejskich. Monografia: Problemy ochrony środowiska na obszarach niezurbanizowanych. Wyd. SGGW,

Żelazo J. 2000: Wybrane problemy ochrony i kształtowania środowiska na obszarach wiejskich. Monografia: Problemy ochrony środowiska na obszarach niezurbanizowanych. Wyd. SGGW

Literatura uzupełniająca

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-08-2016 11:38)