SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Elektroniczny obieg dokumentów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Elektroniczny obieg dokumentów
Kod przedmiotu 04.2-WE-BEP-EOD
Wydział Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki
Kierunek Biznes elektroniczny
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Robert Szulim
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z funkcjonowaniem systemów elektronicznego obiegu dokumentów. Omówienie kluczowych cech tego typu systemów oraz wskazanie korzyści płynących z ich wdrożenia i używania w firmie. Zapoznanie słuchaczy z technologiami informatycznych używanych w systemach obiegu dokumentów, jak systemy baz danych, systemy poczty elektronicznej, serwery usług katalogowych, podpis elektroniczny, szyfrowanie transmisji danych, portale internetowe oraz usługi i urządzenia mobilne. Omówienie przykładów komercyjnych rozwiązań systemów zarządzania obiegiem dokumentów. Opanowanie umiejętności przygotowania prostych systemów elektronicznego przetwarzania dokumentów w przedsiębiorstwie.

Wymagania wstępne

Bazy danych, Techniki programowania, Sieci komputerowe.

Zakres tematyczny

Systemy elektronicznego obiegu dokumentów. Charakterystyka, zadania i przykłady zastosowań. Rola systemu obiegu elektronicznego obiegu dokumentów w nowoczesnych przedsiębiorstwach prowadzących działalność E-Biznes.

Problemy integracji klasycznych sposobów przetwarzania dokumentów z nowoczesnymi systemami informacyjnymi. Przetwarzanie klasycznych dokumentów w wersji papierowej do postaci elektronicznej. Gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie dokumentów przetworzonych do postaci elektronicznej. 
Urządzenia do skanowania dokumentów. Techniki rozpoznawania treści dokumentów (OCR) i zapisywanie ich do postaci dokumentu elektronicznego.
Przesyłanie dokumentów za pomocą poczty elektronicznej. Bezpieczeństwo danych, szyfrowanie treści przesyłanych dokumentów, techniki SSL. Podpis elektroniczny i infrastruktura potrzebna do jego wykorzystania.
Budowa systemów wspomagających przetwarzanie dokumentów elektronicznych. Systemy magazynowe, systemy rejestracji sprzedaży, sklepy internetowe i systemy księgowości.
Wykorzystanie technologii firmy Microsoft do budowy systemów przetwarzania dokumentów elektronicznych. Dostępne platformy i usługi serwerowe. Serwery baz danych, WWW, usługi katalogowe, serwery plikowe, serwery poczty elektronicznej i pracy grupowej. Oprogramowanie: MS Office, MS SQL Server, MS Visual Studio, MS Windows Server, MS Exchange, MS BizTalk, MS SharePoint. 
 

Metody kształcenia

Wykład - wykład konwencjonalny z wykorzystaniem wideoprojektora.
Laboratorium - zajęcia praktyczne w laboratorium komputerowym.
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - sprawdzian w formie pisemnej i/lub ustnej, realizowany na koniec semestru.

Laboratorium – ocena końcowa stanowi sumę ważoną ocen uzyskanych za realizację poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.

Literatura podstawowa

1.       Stanek, W. R., Microsoft Exchange Server 2010. Vademecum Administratora, Helion,  2010.

2.       Blinowski, G., Systemy poczty elektronicznej standardy, architektura, bezpieczeństwo, Helion, 2012.

3.       LeBlanc, P., Microsoft SQL Server 2012. Krok po kroku, Helion, 2012.

Literatura uzupełniająca

1.          Ullman, J. D., Widom, J., Podstawowy wykład z baz danych, Warszawa, WNT, 2001.

2.          Stanek, W. R., Vademecum Administratora Windows Server, Helion, 2012.

3.          Londer, O., Coventry, M., Microsoft SharePoint 2013 Krok po kroku, Helion, 2013.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Marcin Mrugalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-10-2016 23:49)